• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Historical analysis of theoretical conflict in the civil and economic fields and research on educational methods

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04416
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Shibata Toru  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (20242802)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords教科教育学 / 社会科 / 政治・経済 / 公民 / 教科書
Outline of Final Research Achievements

This research is to conduct a historical analysis on how each school of economics reflects and influences in the public sector of school education, especially in the educational content of the economic sector, and to consider the method in education on that.

Free Research Field

経済教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、戦後発行された高校の政治・経済教科書をすべて時系列的に分析したもので、これまで断片的ににしか分析されてこなかった教科書の研究に対してはじめての試みである。また高校の政治・経済教科書の中において、経済学派の観点からの分析を行った研究もほとんどない。ここに、この研究の学術的意義があると思われる。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi