• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Development of Mathematics Teaching Model to Produce Mathematical Innovation and Application in Teacher Education

Research Project

Project/Area Number 15K04457
Research InstitutionRissho University

Principal Investigator

齋藤 昇  立正大学, 社会福祉研究所, 客員研究員 (60221256)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋田 美代  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (80359918)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords数学イノベーション / 創造的思考 / 教材開発 / 授業モデル / 教師教育
Outline of Annual Research Achievements

①数学イノベーションを生み出す数学複合教材の作成:小学3年生から高校1年生を対象として、数学イノベーションを生み出す力を育てるための数学複合教材を開発した。複合教材は、「構造的・体系的思考力を高める教材」「知の創造力を高める教材(知識生産型問題又は知識創造型問題)」「イノベーション力を高める教材」の4要素で構成した。知識生産型問題は、正解があり、かつ解決方法が多数ある問題である。知識創造型問題は、正解がなく、自ら解や解決方法を生み出す問題である。イノベーション力を高める教材は、身近な生活や自然における諸課題を、数学を活用して解決する問題である。
②数学イノベーションを向上する数学授業モデルの開発:数学イノベーションを発揮するためには、しっかりとした知識の基盤をつくり、それをもとに問題の解決方法を柔軟的に思考し、新たな知や価値を生み出す創造性が重要である。それらの過程を重視し、数学イノベーション力を向上する数学授業モデルを開発した。
③数学授業モデルの有効性の検証:中学生、高校生、大学生を対象として、開発した数学複合教材を使用して実践を行った。数学複合教材を使ってトレーニングを行ったクラスは、行わなかったクラスに比べて、柔軟性や独創性は1.5~3倍高まることが判明した。トレーニングを行わなかったクラスの柔軟性の得点は百分率で22点、独創力の得点は6点、イノベーション力の得点は22点であった。独創性のみられる生徒はクラスの5~10%であった。

  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] 釜山大学校師範大学(韓国)

    • Country Name
      KOREA (REP. OF KOREA)
    • Counterpart Institution
      釜山大学校師範大学
  • [Journal Article] クリッカーを用いた数学的洞観力の育成に関する研究2017

    • Author(s)
      坂井武司、廣瀨隆司、長谷川勝久、齋藤 昇
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol. 58 Pages: 15-27

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Teaching Materials for Improving Creativity in Mathematics Education and Its Evaluation Method2017

    • Author(s)
      Noboru Saito, Miyo Akita
    • Journal Title

      International Journal of Research on Mathematics and Science Education

      Volume: Vol. 5 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study on Development of Creativity for Pre-service Teacher Program in Laos: A Focus on Geometry Area2017

    • Author(s)
      Phailath Sythong, Noboru Saito, Miyo Akita
    • Journal Title

      International Journal of Research on Mathematics and Science Education

      Volume: Vol. 5 Pages: 46-53

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 算数教育における児童の審美性認識に関する尺度開発2017

    • Author(s)
      廣瀨隆司、長谷川勝久、齋藤 昇
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: Vol. 58 Pages: 31-42

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 開発途上国の自立的発展を促す国際教育協力方略-ラオスの理数科教育の質の向上-2017

    • Author(s)
      齋藤 昇
    • Journal Title

      立正大学社会福祉研究所年報

      Volume: 第20号 Pages: 67-84

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 算数・数学における学びに向かう力の評価についての研究2018

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤 昇
    • Organizer
      数学教育学会春季年会予稿集
  • [Presentation] 創造性育成教材の開発-小学校教員を目指す大学生を対象として-2017

    • Author(s)
      齋藤 昇、秋田美代
    • Organizer
      数学教育学会春季年会予稿集
  • [Presentation] 自律的学習能力・創造的問題解決能力の育成に関する研究2017

    • Author(s)
      秋田美代、齋藤 昇
    • Organizer
      数学教育学会春季年会予稿集
  • [Presentation] 数学イノベーションを創出する数学授業モデルの開発2017

    • Author(s)
      齋藤 昇、秋田美代
    • Organizer
      日本教育実践学会第20回研究大会論文集
  • [Presentation] Development of Mathematics Teaching Model to Create Mathematical Innovation2017

    • Author(s)
      Noboru Saito, Miyo Akita
    • Organizer
      6th International Conference of Research on Mathematics and Science Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How to make Autonomous Learning in Mathematics2017

    • Author(s)
      Miyo Akita, Noboru Saito
    • Organizer
      6th International Conference of Research on Mathematics and Science Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Mathematics Teaching Model to Produce Mathematical Innovation2017

    • Author(s)
      Noboru Saito, Miyo Akita
    • Organizer
      East Asian Nations International Seminar in Mathematics Education

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi