• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Analysis of the art education as the arena for children's growing agency from the standpoint of dialogic pedagogy

Research Project

Project/Area Number 15K04458
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

宮崎 清孝  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (90146316)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywordsアート教育 / カリキュラム構成・開発 / 遊び / 対話主義授業論 / 主体性を育てる
Outline of Annual Research Achievements

2017年度は以下のような研究活動をおこなった。
理論面では基礎となる対話的授業論の検討を前々年度、前年度に引き続きおこない、その基本的な輪郭を得ることができた。その成果を2つの国際学会で発表し、また国内の学会誌(教育心理学年報)で関連する内容を論文として発表した。
データ取得について、以下の3カ所でおこなった。研究のメインデータとして岐阜県下私立I幼稚園でその保育実践観察を4回おこなった。そのうち2回は研究協力者1名と、残り2回は研究協力者1名のみがおこなった。研究代表者と研究協力者がおこなった2回の内、科研費からの旅費取得は1回のみである。副次的なデータを福岡県F中学校が開催した小学生のための絵画教室の観察により取得した。また対話的授業論の検討に関わるデータを長野県のN小学校での観察で取得した。これは3回おこなったが、そのうち1回で研究協力者を同行した。科研費からの旅費取得はその分のみである。
前々年度、前年度のデータをも含め、そのデータの分析から理論的な考察をおこなった。子どもの「主体性」が注目面であるが、それを見ていく過程でアート活動と想像遊びの差異と関係、および両者における大人(保育者・アーティスト)の役割の重要性が前年度より浮かび上がってきた。そのような観点からの研究成果を遊びに関する国際的なハンドブック(The Routledge International Handbook of Early Childhood Play)の1章としてまとめ、発表した。また国際学会で研究協力者と共同発表した。さらに2019年度にアメリカでおこなわれる国際学会でのシンポジウム開催に向けてアメリカ、スウェーデン、フィンランドの研究者たちとの共同研究をおこない、これについては年度内に査読を通過した。

  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ニューヨーク市立大学/デラウェア大学(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      ニューヨーク市立大学/デラウェア大学
  • [Int'l Joint Research] ヨンショーピン大学(スウェーデン)

    • Country Name
      SWEDEN
    • Counterpart Institution
      ヨンショーピン大学
  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学(フィンランド)

    • Country Name
      FINLAND
    • Counterpart Institution
      ヘルシンキ大学
  • [Journal Article] Comment on Groy’s essay “Between Stalin and Dionysus: Bakhtin’s theory of the carnival”.2017

    • Author(s)
      Miyazaki, K.
    • Journal Title

      Dialogic Pedagogy: An International Online Journal

      Volume: 5 Pages: 47-52

    • DOI

      10.5195/dpj.2017.220

    • Open Access
  • [Journal Article] 教科教育に心理学はどこまで迫れるか2017

    • Author(s)
      西林克彦・宮崎清孝・工藤与志文
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 56 Pages: 202-213

    • DOI

      10.5926/arepj.56.202

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 子どものアート活動と遊びをどう特徴付けるか-幼稚園での協働的制作場面を対象として2018

    • Author(s)
      野口紗生・宮崎清孝
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会,仙台
  • [Presentation] Putting the teacher in the picture: Perspectives from ECE in Japan, Sweden, Finland and Brooklyn.2018

    • Author(s)
      Miyazaki, K., Ferholt, B., Nilsson, M., Lecusay, R., Paananen, M., & Rainio, A. P.
    • Organizer
      The 2018 conference of American Educational Researchers Association. New York
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Triadic relations between students, teacher, and the learning contents as the basis of the dialogic pedagogy2017

    • Author(s)
      Miyazaki, K.
    • Organizer
      5th International Conference of International Society of Cultural and Activity Research. Quebec City, Canada.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Questioning as the key for the dialogue to develop: Bahktin encountering with Gadamer2017

    • Author(s)
      Miyazaki, K.
    • Organizer
      16th International Bakhtin Conference, Shanghai, Chaina.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業における「問い」の問題-対話主義授業論の立場から2017

    • Author(s)
      宮崎 清孝
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会.名古屋.
  • [Presentation] How play can be distinguished from art in children’s activities in the early childhood education: In the case of an art workshop2017

    • Author(s)
      Noguchi, S. & Miyazaki, K.
    • Organizer
      5th International Conference of International Society of Cultural and Activity Research. Quebec City, Canada
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Play and art in a Japanese early childhood setting. In T. Bruce, P. Hakkarainen, & M. Bredikyte (Eds.) The Routledge International Handbook of Early Childhood Play,Chap.102017

    • Author(s)
      Mikyazaki, K.
    • Total Pages
      10/422
    • Publisher
      New York: Routledge
    • ISBN
      9781138833715

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2022-06-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi