• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Developing multicultural education within home economics education for the globalizing world

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04459
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKinjo Gakuin University

Principal Investigator

UENO Akiko  金城学院大学, 生活環境学部, 教授 (20350952)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 葉子  千葉大学, 教育学部, 教授 (30282437)
星野 洋美  常葉大学, 教育学部, 教授 (50267845)
Research Collaborator Poole julia  
Konno yuka  
Ota etsuko  
Horiike mie  
Kobayashi misao  
Yagi hiromi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords中学校 / 技術・家庭科 / 家庭分野 / 多文化共生 / 教材 / 手引書
Outline of Final Research Achievements

Firstly, we examined challenges to put multicultural education into practice, within Japanese home economics classes, by interviewing junior high school home economics teachers.
Secondly, we observed food culture classes and interviewed teachers in British Columbia, Canada, and investigated procedures and tips for practicing multicultural education in home economics.
Thirdly, based on the findings, we developed teaching materials for junior high school home economics classes, and published a guidebook for practicing multicultural education in home economics. The guidebook shows steps, tips, class plans and worksheets, and facilitates students to learn different cultures related to foods, clothing and housing.

Free Research Field

家庭科教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国内の外国人児童生徒、日本国籍で外国につながりのある子供たちは、年々増加し続けている。そうした子供たちの日本語教育は発展してきている。しかし、多文化共生をねらいとする家庭科教育における授業研究はまだ少ない。また、多文化共生国家であるカナダの家庭科教育における多文化共生教育の研究は本研究が最初であるといえる。本研究の結果は、学術的には、家庭科教育学と多文化共生教育学に寄与するとともに、社会的には、日本における外国につながりのある子供たちと日本で生まれ育った子供たちの多文化理解と生活の向上を支援するという意義がある。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi