• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Basic research of inclusive education system construction making use of art learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04483
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Kazuji Mogi  群馬大学, 教育学部, 教授 (30145445)

Research Collaborator Kariyado Toshibumi  
Ikeda Satoshi  
Fuyama Tsuyoshi  
Tetsuka Chihiro  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywordsインクルーシブ教育システム / アート教育 / ワークショップ / カリキュラム・教材・ツー ル開発 / インクルーシブデザイン / 福祉とアート / アートフプロジェクト / 障害理解教育
Outline of Final Research Achievements

This research is a basic research for inclusive art education theory that art that makes use of difference and diversity should be the basis of a symbiosis society. Through this survey, the significance of social inclusion by culture and art and the importance of art learning in inclusive education were clarified.

Free Research Field

美術科教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今後の共生社会構築の基礎研究として,全体性を特徴とするアートとインクルーシブ教育の共通理念を歴史的に明らかにし、障害,経済,性的などのマイノリティをアートにより社会的に包摂し,ケアしされならが生きる人たちの現場の調査し,アート/教育はむしろ共生社会構築の基盤たるべきと提言した(インクルーシブアート教育)。エゴイズムが増大する現代社会で,差異や多様性を活かせる教育論の構築は,アートが本質的に持つ「自由」を基礎にすることのみが可能とする。本研究は,一般社会で特殊と思われているアート/教育を人間が誰でも持つ創造的なコミュニケーションを育てる「生きるための身体技法」であることを明らかにした。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi