2018 Fiscal Year Final Research Report
Econometric analysis of value-chain of livestock products of pastoralists in the Horn of Africa
Project/Area Number |
15K07638
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Agricultural science in rural society and development
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Research Institution | Japan International Research Center for Agricultural Sciences |
Principal Investigator |
Oniki Shunji 国立研究開発法人国際農林水産業研究センター, 社会科学領域, 主任研究員 (60289345)
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Research Collaborator |
Berhe Melaku
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 遊牧民 / サブサハラアフリカ / エチオピア / 畜産物 / 流通 |
Outline of Final Research Achievements |
Afar pastoralists in northern Ethiopia, who have been almost self-sufficient, are now being incorporated into the market economy system due to development of road networks and consequent expansion of market distribution areas. Using questionnaires and economic experiments, we conducted household surveys of pastoralists and investigated changes in conditions of marketing livestock products in Afar Region. We conducted econometric analyses using the collected household data and statistics of villages. We have found that shortage of local livestock markets is the major bottleneck in marketing of livestock products; however, traditional social norms to restrict milk marketing are changing.
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Free Research Field |
農業経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的な意義は、遊牧民社会の伝統的規範や取引の信頼関係等が市場経済へのアクセスに影響を与えうることを示したことである。アファール遊牧民社会に市場経済が普及することにより伝統的な牧畜社会の社会規範が変容し、それによって新たな畜産物流通のネットワークが構築される可能性がはじめて実証的な計量モデルで示された。これまで市場経済の導入が難しいと考えられていた地域でも規範の変容を通じてそれが可能になることが分かった。このことが持つ社会的な意義として、サブサハラアフリカの国際開発援助プログラムにおいて、その効果を十分に発揮するためには、現地住民の社会規範の分析と変化に留意する必要性を示唆する。
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