• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Research on the establishment of the master program for healthcare profession education in Japan

Research Project

Project/Area Number 15K08546
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

鈴木 康之  岐阜大学, 医学部, 教授 (90154559)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西城 卓也  岐阜大学, 医学部, 准教授 (90508897)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords医療者教育学 / 修士課程
Outline of Annual Research Achievements

医療者教育学修士課程のあり方を検討するために、医療者教育のリーダーの人材像(アウトカム)、医療者教育学修士課程のカリキュラムの検討を行い、合わせてニーズ調査を実施した。世界に存在する128校の医療者教育修士課程を分析したところ、北米45校、ヨーロッパ42校をはじめ、アジアにも9校あるが、日本を含めた東アジアには1校も存在しないことが判明した。教育形態は、対面方式と遠隔・オンライン方式がほぼ半数ずつを占めているが、今後はオンライン方式が増加していくと考えられる。修士課程のミッションとしてはResearch, innovation, leader, scholar, transform, change agent, academic career, developer, practitioner, education psychology, specialist などが重要であることが明らかとなった。
全国ワークショップの参加者294名に対し「どのレベルの資格が必要か?」を問うたところ、1)フェローシップ、2)修士課程、3)博士課程の順に必要性が高いという回答であった。自由記載では、医療の改善につながる実践的な医療教育者の育成が必要、そのための教育の基本を知る必要性、勤務を続けながら学べる制度、安易な制度とならないこと、キャリアに活かせること、などが指摘された。また全国の卒前・卒後医学教育関係者・過去の医学教育セミナー参加者2508名に対するウェブアンケートに回答した471名では、約20%、約100名が修士課程への参加を希望していることが明らかとなり、医師だけでなく多職種にわたること、30歳代から40歳代の中堅医療者であること、全国各地からの参加が考えられることが明らかとなった。

  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] The truth lies somewhere in the middle: Swinging between globalization and regionalization of medical education in Japan.2017

    • Author(s)
      Saiki T, Imafuku R, Suzuki Y, Ban N
    • Journal Title

      Medical Teacher

      Volume: 39 Pages: 1016-1022

    • DOI

      10.1080/0142159X.2017.1359407

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Twelve Tips for promoting learning during presentations in cross cultural settings.2017

    • Author(s)
      Saiki T, Bhanji F, Snell L
    • Journal Title

      Medical Teacher

      Volume: 39 Pages: 458-462

    • DOI

      10.1080/0142159X.2017.1288860

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Educational Resources for Medical Education in Japan: Strengths and Weaknesses.2018

    • Author(s)
      Suzuki Y
    • Organizer
      15th Asia Pacific Medical Education Conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 医学教育の動向と医療人育成の展望2018

    • Author(s)
      鈴木康之
    • Organizer
      第13回日本医学シミュレーション学会学術集会
    • Invited
  • [Presentation] 医学教育から見たエキスパート人材育成の仮題と展望2017

    • Author(s)
      鈴木康之
    • Organizer
      Alliance for Revolution and Interventional Cardiology Advancement 2017
    • Invited

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi