2018 Fiscal Year Final Research Report
Does maternal resiliency in rearing children with neurodevelopmentl disrders improve by comprehensie treatment?
Project/Area Number |
15K09632
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Pediatrics
|
Research Institution | Kurume University |
Principal Investigator |
|
Research Collaborator |
EGAMI CHIYOMI
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 養育レジリエンス / 発達障害 / ペアレントトレーニング / サマートリートメントプログラム / 注意欠如多動症 / 自閉スペクトラム症 |
Outline of Final Research Achievements |
The parenting resilience elements questionnaire(PREQ) in 65 mothers whose children participated summer treatment program(STP) during 2015~17 significantly improved in subscales; "knowledge of child's charachteristics", and "perceived social supports", but did not improve subscale in "positive perception of parenting". The PREQ in 78 mothers who participated "Triple P" parent traing program showed significant improvement in all 3 subscales of PREQ. These results suggeted that both STP and Triple P were useful in improving maternal resilience of children with neurodevelopmental disorders.
|
Free Research Field |
小児神経学、小児科学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我々の開発した養育レジリエンス尺度(PREQ)を用いて、子どもおよび母親への治療・介入すなわち、サマートリートメントプログラムやトリプルPによって、母親の養育レジリエンスが改善するかを本研究で初めて明らかにした。治療・介入前にPREQによって母親の養育レジリエンスをあらかじめ評価し、介入・治療によって母親の養育レジリエンスがどう改善するかの評価が可能になり、将来的には、母親の養育レジリエンス・プロファイルに応じた最適な介入・治療法を開発することが可能になり、社会的意義が大きい。
|