• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Development of blended e-learning materials of end-of-life

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K11512
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionThe University of Shiga Prefecture

Principal Investigator

ITOJIMA YOKO  滋賀県立大学, 人間看護学部, 教授 (70390086)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 植村 小夜子  佛教大学, 保健医療技術学部, 教授 (10342148)
望月 紀子  京都橘大学, 看護学部, 教授 (30377486)
小野 あゆみ  滋賀県立大学, 人間看護学部, 助教 (40713558)
BECKER CARL.B  京都大学, 政策のための科学ユニット, 研究員 (60243078)
Research Collaborator Akimune Miki  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywordsエンドオブライフケア / コミュニケーション演習教材 / 看護学生 / 新卒看護師
Outline of Final Research Achievements

This study developed blended e-learning materials usable for basic nursing education and postgraduate education for end of life care. In the first year, we interviewed end-of-life care practitioners about the problems and challenges of end-of-life care and their consequent educational needs. Based on those results, we created communication practice materials and provided undergraduate lectures, in-hospital training, and opened a website to provide learning opportunities. Our visual teaching materials offer opportunities to think and feel about reality, but viewing the teaching materials did not produce clear educational effects, exposing the need for better proliferation.

Free Research Field

基礎看護学関連

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で作成したコミュニケーション演習教材は、エンドオブライフケア実践者に学習の機会を提供することができたと考える。看取り経験の少ない世代が看取りを担っていくためには、看取りを含めたエンドオブライフケアの教育が喫緊の課題である。その中でニーズの一番高かったエンドオブライフにある人やその家族とのコミュニケーション演習教材は、看護基礎教育だけではなく、大学ホームページで公開して、エンドオブライフケア実践者がいつでも自学自習できるため、学術的・社会的意義は大きいと考える。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi