2018 Fiscal Year Final Research Report
Developing a nurse training program for clinical education instructors responsible for clinical nursing competence and career development
Project/Area Number |
15K11554
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Gifu College of Nursing |
Principal Investigator |
Hoshino Junko 岐阜県立看護大学, 看護学部, 准教授(移行) (50369609)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
古川 直美 岐阜県立看護大学, 看護学部, 教授(移行) (40290035)
橋本 麻由里 岐阜県立看護大学, 看護学部, 教授(移行) (40228424)
武藤 英理 大垣女子短期大学, その他部局等, 講師 (60724317)
西田 友子 椙山女学園大学, 看護学部, 講師 (70621762)
堀田 将士 岐阜県立看護大学, 看護学部, 助教 (30769625)
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Research Collaborator |
KURITA Takako
MUTO Suguri
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 看護師 / 看護管理学 / 人材育成 / 学習 / 看護実践能力 / キャリア発達 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the factor structure of learning that nurses working at a hospital acquire from clinical education in order to develop the scale of leaning from clinical education of nurses. Also, we elucidate the relationship between what nurses working in hospitals have learned so far through clinical education and clinical nursing competence. The scale were extracted: [acquisition of basic nursing], [expanded view toward work], [self-growth as a person], [acquisition of competency to accomplish work at one’s own department], and [acquisition of autonomy as a nurse professional]. The results showed that all 13 clinical nursing competencies and 5 factors of learning were significantly associated within the coefficient range of 0.13-0.33. The results of the multiple regression analysis showed that factors of learning associated with all 13 clinical nursing competences were “acquisition of autonomy as a nurse professional” and “self-growth as a person.”
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Free Research Field |
看護管理学、在宅看護学、老年看護学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、開発する看護師の臨床教育からの学習尺度について、実践ですぐに活用できるものとするために、現在、臨床教育としてすでに病院で実践されている看護師への教育を学習項目として用い、臨床で学習している看護師を対象に調査を行った。本尺度を実施することで、教育者からの教育と受け手である看護師の学習がかみ合った学習になっているのか測定することができると考える。また、看護実践能力と関連がみられた【看護職としての自律性の習得】と【人としての自己の成長】といった学習因子は、看護師が教育から学び取り自己の能力をあげることにつながっている学習であると考えられ、教育プログラムに組み入れていくことが求められる。
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