• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Research-status Report

自閉症児の対人的問題解決における高次認知処理過程の解明とトレーニング 開発

Research Project

Project/Area Number 15K11703
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

奥野 裕子  大阪大学, 連合小児発達学研究科, 講師 (40586377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 知加  大阪大学, 連合小児発達学研究科, 助教 (30581558)
岡本 真彦  大阪府立大学, 公私立大学の部局等, 教授 (40254445)
谷田 勇樹  大阪大学, 連合小児発達学研究科, 特任助教(常勤) (80800218)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords対人的問題解決 / 自閉症スペクトラム症 / 認知機能
Outline of Annual Research Achievements

自閉症スペクトラム症児への対人的問題解決場面(Interperonal problem solving;IPS)場面作成に向けて,神戸市内A小学校、B児童館生徒、大阪府下C小学校の小学3~4年生104名を対象に、設定した感情が喚起する場面のシナリオを読んでもらい、その際に感じた感情について問う自記式アンケートによる事前調査を実施した。
事前調査の一例は、下記のようなものである。例えば;感情設定「嫌に思う」のシナリオでは、①ダイさんは、お友達(ともだち)のコウシロウさんと窓(まど)ふき係(がかり)になりました。②ダイさんは、ていねいに窓(まど)をふいていました。③でも、コウシロウさんは、ダイさんの後(あと)にずっとついてきて、ダイさんが窓(まど)をふくたびに「まだ、ここちゃんとふけてないで。ここ残(のこ)っているやん」としつこく言(い)ってきました。これを読んだ際の感情について、自記式で回答を求め、 85%以上で、設定した感情が喚起されたと回答した場面を、妥当性が得られた感情喚起場面とし、15種類中4種類(悲しい、嫌に思う:2種類)を、動画ビデオの場面として採用し、ビデオ作製を進めた。
作成に当たっては、児童期の子役5-6名を配役し、上記のシナリオを演じてもらい、
各シーン15-20秒程度、全4シーン(ネガティブ;悲しい、嫌に思う、それぞれ2種類)を本調査で使用する場面とした。
現在、Typical developmentの子どものリクルートを開始している。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

事前調査をもとに、動画ビデオを作製する際、シナリオの作成、登場人物の練習、ビデオ編集などに時間を要したため

Strategy for Future Research Activity

現時点で、動画ビデオが完成したので、今後、早急に、予備調査、さらには、本調査の対象のリクルートを進める

Causes of Carryover

現時点で、動画ビデオ作製が終了した段階であり、研究の本調査には至っておらず、進行が遅れているため

Expenditure Plan for Carryover Budget

今年、作成したビデオをもとに、参加者のリクルートを開始するため、随時、計上していた機材等に必要経費を使用していく。

  • Research Products

    (5 results)

All 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Simultaneous Training for children with autism spectrum disorder and their parents with a focus on social skills Enhancement.2017

    • Author(s)
      Okuno H, Yamamoto T, Tatsumi A, Mohri I, Taniike M
    • Journal Title

      Int J Environ Res Public Health.

      Volume: Jun 14;13(6). Pages: 000

    • DOI

      10.3390/ijerph13060590.

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Evaluation of Problem-Solving Training for Children with Autism Spectrum Disorder and Their Mothers2017

    • Author(s)
      Hiroko Okuno, Tomoka Yamamoto, Aika Tatsumi, Ikuko Mohri, Masako Taniike
    • Journal Title

      Japanese Journal of Child and Adolescent Psychiatry

      Volume: 00 Pages: 00

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] コンサルテーションによる教師の意識変容~自傷行動を有するASD児への積極的行動支援を通して~2016

    • Author(s)
      谷浩一、酒井佐枝子、奥野裕子、藤原義博
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究.

      Volume: 14 Pages: 45-55

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Effects of Behavior Support Targeting Self-injurious Behavior through Promotion of Task Engagement on Problem Behavior in ASD Children2016

    • Author(s)
      Koichi Tani, Saeko Sakai, Hiroko Okuno, Sachiko Takagi and Yoshihiro Fujiwara
    • Journal Title

      School Health

      Volume: 12 Pages: 9-12

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Pilot study using practical human dynamics acquisition system in social skills training for children with autism spectrum disorder.2016

    • Author(s)
      Yamamoto T, Tatsumi A, Okuno H, Mohri I, Taniike M.
    • Organizer
      31st International congress of Psychology. Yokohama, Japan
    • Place of Presentation
      yokohama,japan
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-29
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi