• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Elucidation of higher cognitive processes and training development in interpersonal problem solving in children with Autism Spectrum Disorders.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K11703
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Lifelong developmental nursing
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

OKUNO HIROKO  大阪大学, 連合小児発達学研究科, 講師 (40586377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 知加  大阪大学, 連合小児発達学研究科, 助教 (30581558)
岡本 真彦  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (40254445)
谷田 勇樹  大阪大学, 連合小児発達学研究科, 特任助教(常勤) (80800218)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords対人的問題解決 / 自閉スペクトラム症 / 児童期 / NIRS / 眼球運動 / 文脈解釈
Outline of Final Research Achievements

In the present study, the characteristics of contextual interpretation (verbal tasks), social cognition (eye movement), and brain function (near-infrared spectroscopy; NIRS) in interpersonal problem solving in children with autism spectrum disorders (ASD), and their respective relationships, were investigated by comparison with a typically developing group.
The results indicated significantly elevated oxyhemoglobin (Oxy-Hb) in a NIRS channel on the prefrontal cortex in children with ASD, demonstrating a characteristic finding of children with ASD in early childhood.

Free Research Field

発達障害

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回の結果により、本邦における児童期の自閉スペクトラム症(ASD)児に対する、対人的問題解決(Interpersonal Problem Solving)のスキルに特化した支援プログラムの開発に向けた資料を提供できることから学術的意義は大きいものと考える。また、このような児童期ASD児に対する対人的問題解決遂行に特化した支援方法の開発により、特に、対人的問題解決の予防的なアプローチが可能となり、彼らの①二次障害の予防、②自己実現に役立つことからも社会的意義も大きいものと考える。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi