2018 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation of ethical beliefs at home care and development of care management training program
Project/Area Number |
15K11865
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Community health nursing
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Research Institution | Juntendo University |
Principal Investigator |
Ito Ryuko 順天堂大学, 医療看護学部, 教授 (10451741)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
雨宮 有子 千葉県立保健医療大学, 健康科学部, 准教授 (30279624)
辻村 真由子 千葉大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (30514252)
石垣 和子 石川県立看護大学, 看護学部, 教授 (80073089)
吉田 千文 聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 教授 (80258988)
亀井 縁 日本赤十字看護大学, 看護学部, 准教授 (90624487)
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Research Collaborator |
FUJITA Jyunko
MATSUURA Shino
HISHIDA Kazue
YOSHIDA Megumi
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | ケアマネジメント / モラルディストレス / 倫理的ビリーフ |
Outline of Final Research Achievements |
First, in order to clarify what kind of ethical beliefs affect moral distress (MD) experienced by the care manager (CM), we re-analyzed the previous research. As a result, ethical beliefs were divided into 1)for self and 2)for others. 1)The former included 1.role as a care manager, 2.role as an organization person, 3.evaluation from others. 2)The latter were; clients should be this way; families should be this way; service providers should be this way; belonging organizations should be this way; and humans should be this way. Next, while showing these concepts as support tools, as a result of implementing a support program including lectures and case studies for incumbent care managers, there is a possibility that it may lead to self-awareness and externalization of the ethical beliefs of CM itself.
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Free Research Field |
在宅ケア
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
在宅療養の場においては、包括的かつ継続的な在宅医療・介護の提供を行うため、利用者の疾病を理解し、複雑な社会保障制度を利用しながら、多様な社会資源をマネジメントする能力を持つケアマネジャー(以下CM)の育成が急務である。多様な価値体系の只中において否応なく押し寄せる利用者やその家族の信念・価値観に翻弄されながら、日本のCMはどのような信念・価値観あるいは倫理的ビリーフを大事にしているのか解明することは重要である。さらにCMの自尊心の低下や回避行動を最小限にするため、CM自身の信念や価値観あるいは倫理的ビリーフを自己覚知するような、専門職としてのスキルアップを図る研修や教育が求められている。
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