• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Activation of Learning Interaction Triggered by Self-esteem

Research Project

Project/Area Number 15K12410
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

竹内 勇剛  静岡大学, 情報学部, 教授 (00333500)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 勇吾  立命館大学, 情報理工学部, 准教授 (60437085)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords承認欲求 / インタラクション / エージェント / プログラミング
Outline of Annual Research Achievements

平成29年度は,本課題で平成27~28年度に取り組んだ学習インタラクション環境の構築によって得られたシステムを利用して,学習者が教授者の立場になった際の学習への動機付けの効果をフィールド実験によって検証することを試みた.
なおフィールド実験に先立って,期待されるインタラクションが実際に生じる可能性をコンピュータシミュレーションによって検証を行った.そこで学習の中でも協調学習に焦点を当て,協調学習に参加しない学習者の存在を問題として,それを解決するための学習のサイクルモデル及びそのサイクルモデルを実行するための支援システムを作成した.その結果,シミュレーションでは,高い自尊感情をもつ学習者を多く有する学習者集団ほど掲示板環境が提案システム環境に比べ,課題の進捗の上がり方が早いこと,また,中低程度の自尊感情をもつ学習者を多く有する学習者集団ほど掲示板環境が提案システム環境に比べ,上昇が緩やかになるのも早いことが明らかとなった.
この成果を受けてフィールド実験を行ったところ,学習者のコミュニケーション手法によって自尊感情に差が生じることが判明した.さらに,追実験を行うことにより学習者の学び方,コミュニティ内で行われる情報伝達の手法に差が生じることが判明した.これにより,プログラミング環境における承認欲求の変化のあり方を示すとともに,承認欲求を満たす要素を示すことができた.この研究は,様々な分野において質問と応答の手法が変化し学習者の自尊心が上昇していくことで,自ら考え,そして教え合い成長していく社会へ貢献することができると考えられる.

  • Research Products

    (3 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Implementation of Interactive Peer Learning Environment Enhances Learners' Self-Esteem and Self-Efficacy2018

    • Author(s)
      Ellina Rienovita, Masashi Taniguchi, Masato Kawahara, Yugo Hayashi, & Yugo Takeuchi
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: 1(1) Pages: 1-24

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The influence of task activity and the learner’s personal characteristics on self-confidence during an online explanation activity with a conversational agent2018

    • Author(s)
      Yugo Hayashi & Yugo Takeuchi
    • Organizer
      Educational Data Mining 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effect of Human Agent Interaction Improves Self-Esteem and Students' Motivation2017

    • Author(s)
      Ellina Rienovita, Masashi Taniguchi, Masato Kawahara, Yugo Hayashi, & Yugo Takeuchi
    • Organizer
      2017 6th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi