• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Research-status Report

信念対立解明アプローチを基礎とした異文化理解力涵養プログラム

Research Project

Project/Area Number 15K12422
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

瀬田 和久  大阪府立大学, 理学(系)研究科(研究院), 教授 (50304051)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 京極 真  吉備国際大学, 保健医療福祉学部, 准教授 (50541611)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2017-03-31
Keywords信念対立解明アプローチ / 異文化理解
Outline of Annual Research Achievements

異文化理解促進オントロジーの開発:信念対立解明アプローチを基礎にして,自身の疑義の余地なき信念を一旦反故にし,異文化理解へ意識を向けること(理解態度の醸造)を促進する異文化理解促進オントロジーを開発する.外国人と議論する際は,例えば「何がきっかけにそのような感心を持つようになったのか?」「自分・他人の関心から考えて,他に価値が見いだされることがないか?」「背後にある道徳観はなんだろう?」といった問いとこれに答える自己内対話の活性化が肝要となる.加えて,文化的背景・価値観の違いを受容して相手の考えを理解し,自分の考えを位置づけて伝える能力が必要となる.自国の同じ道徳観を前提とした議論では必ずしも必要とされないこのような思考の拡がり・深まりのきっかけとなる"自らへの問いかけ”を促す思考促進概念を明らかにした.思知Lightに,これを組み入れシステムをバージョンアップした.
異文化交流力育成ワークショップのパイロット実施:教育プログラムの本実施に先駆け,異文化理解促進概念を組み入れたツールを用いて,異文化交流力育成ワークショップを試行実施した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

異文化理解促進オントロジーおよびツールの開発が当初計画通りに概ね進んでおり,ワークショップについても試行実施できたため.

Strategy for Future Research Activity

オントロジー,ツールを洗練し,教育プログラムの有用性を高めたい.

Causes of Carryover

ツールを用いた実験装置の拡充を予定していたが,装置の購入を次年度にすることが研究遂行上のメリットになると考えたため..

Expenditure Plan for Carryover Budget

ツールを用いた実践規模の拡大を予定しているため,実験装置の拡充に充てる.

  • Research Products

    (6 results)

All 2016 2015

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Presentation] 信念対立解明ツールが思考過程に与える影響に関する予備研究~階層ベイズモデルを用いて2016

    • Author(s)
      京極真,松田憲幸,瀬田和久,池田満
    • Organizer
      第50回日本作業療法学会
    • Place of Presentation
      ロイトン札幌(北海道,札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-09 – 2016-09-11
  • [Presentation] A Collaborative Learning Program Focused on Belief Conflict2015

    • Author(s)
      Taisuke Ogawa, Noriyuki Matsuda, Kazuhisa Seta and Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      11th International Conference on Knowledge Management
    • Place of Presentation
      i-site Namba, Osaka (大阪府,大阪市)
    • Year and Date
      2015-11-04 – 2015-11-06
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reflection Support Environment for Social Skills Trainers Using Comic Strip Conversations2015

    • Author(s)
      Hiroki Taniguchi, Yuki Hayashi and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      11th International Conference on Knowledge Management
    • Place of Presentation
      i-site Namba, Osaka (大阪府,大阪市)
    • Year and Date
      2015-11-04 – 2015-11-06
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] HCI Approach to Enhancing Willingness to Communicate in EFL Context2015

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      11th International Conference on Knowledge Management
    • Place of Presentation
      i-site Namba, Osaka (大阪府,大阪市)
    • Year and Date
      2015-11-04 – 2015-11-06
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 質問による思考トレーニングの授業実践2015

    • Author(s)
      松田 憲幸,京極 真,瀬田 和久,池田 満
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      岩手県立大学(岩手県,滝沢市)
    • Year and Date
      2015-10-31
  • [Presentation] A conversational agent to encourage willingness to communicate in the context of english as a foreign language2015

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Organizer
      Proc. of 19th International Conference on Knowledge Based and Intelligent Information and Engineering Systems
    • Place of Presentation
      Marina Bay Sands, Singapre (Singapore, Singapore)
    • Year and Date
      2015-09-07 – 2015-09-09
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi