• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Research-status Report

信念対立解明アプローチを基礎とした異文化理解力涵養プログラム

Research Project

Project/Area Number 15K12422
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

瀬田 和久  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (50304051)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 京極 真  吉備国際大学, 保健医療福祉学部, 准教授 (50541611)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords信念対立解明アプローチ / 異文化理解
Outline of Annual Research Achievements

異文化理解促進オントロジーの洗練:信念対立解明アプローチを基礎にして,自身の疑義の余地なき信念を一旦反故にし,異文化理解へ意識を向けること(理解態度の醸造)を促進する異文化理解促進オントロジーを洗練した.理論的基礎としている信念対立解明アプローチにおける「契機・志向相関性」の考えに基づいて,「何がきっかけにそのような関心を持つようになったのか?」「は意義のある道徳観はなんだろう?」といった問いとこれに答える自己内対話の活性化を促す問いを精緻化した.さらに,自身の文化的背景・価値感を絶対視せずに,疑義の余地なき信念を揺り崩し,相手のそれらとを相対化して捉えることを促す思考促進概念を精緻化した.

信念対立解明支援システムの開発:これまでに開発した思知LightをWebシステム化し,信念対立事例を蓄積する仕組みを組み入れた.これらは信念対立解明フレーム上に備えられオントロジーとして定義された問いとそれへの自己内対話のペアとなるよう構造化され,事例蓄積による教材データベースと活用できるよう思考促進概念にもとづく検索機能を備えた.

他ドメインへの展開による汎用性の確認:価値感,信念を異とする外国人とのコミュニケーション,異文化理解を対象とした自己内対話の鍛錬プロセスは,研究活動における批判的思考におけるそれと類型性を有することから,研究活動サイクル支援システムと連携させることで,知見の新しい分野への展開可能性について検討した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

異文化理解促進オントロジーおよびツールの洗練が当初計画通りに概ね進み,新しい領域への展開可能性についても良好な感触が得られたため.

Strategy for Future Research Activity

オントロジー,ツールの洗練と,教育プログラムの一般化を進め有用性を高めたい.

Causes of Carryover

新しい独自の着想が生まれ,それを機能として新たに情報システムに組み入れたることに取り組んだ.これに伴い,追加の実験を精緻に行うことが必要になった.このため,システムを使用した教育プログラムの実践評価と成果報告を次年度に行うこととしたため.

Expenditure Plan for Carryover Budget

実験実施のための謝金及び成果報告のための出張経費に充てる

  • Research Products

    (9 results)

All 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Gaze-aware Thinking Training Environment to Analyze Internal Self-conversation Process2016

    • Author(s)
      Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta, Mitsuru Ikeda
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science

      Volume: Part II, Vol.9735 Pages: 115, 125

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Web-services Based Conversational Agent to Encourage Willingness to Communicate in EFL Context2016

    • Author(s)
      Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta
    • Journal Title

      The Journal of Information and Systems in Education

      Volume: 14 Pages: 15, 27

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Content-Dependent Question Generation Using LOD for History Learning in Open Learning Space2016

    • Author(s)
      Corentin Jouault, Kazuhisa Seta and Yuki Hayashi
    • Journal Title

      New Generation Computing

      Volume: 34 Pages: 367-393

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Ontology-based Systemization Approach to Capture Meta-level Thinking Processes from Gaze Behaviors2016

    • Author(s)
      Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta and Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      The 24th International Conference on Computers in Education, C1: ICCE Sub-Conference on Artificial Intelligence in Education/Intelligent Tutoring System (AIED/ITS) and Adaptive Learning
    • Place of Presentation
      IIT Bombay, India
    • Year and Date
      2016-11-28 – 2016-12-02
  • [Presentation] LOD Based Semantically Enhanced Open Learning Space Raises Engagement for Historical Deep Consideration2016

    • Author(s)
      Corentin Jouault, Kazuhisa Seta and Yuki Hayashi
    • Organizer
      The 24th International Conference on Computers in Education, C1: ICCE Sub-Conference on Artificial Intelligence in Education/Intelligent Tutoring System (AIED/ITS) and Adaptive Learning
    • Place of Presentation
      IIT Bombay, India
    • Year and Date
      2016-11-28 – 2016-12-02
  • [Presentation] 創造的議論へのレディネスを高める問いの構造化2016

    • Author(s)
      森夏実,林佑樹,瀬田和久
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研報告,電子情報通信学会 教育工学研究会
    • Place of Presentation
      沼津 プラザヴェルデ
    • Year and Date
      2016-11-18
  • [Presentation] SOLS: A Semantically Enriched Learning System Using LOD Based Automatic Question Generation2016

    • Author(s)
      Corentin Jouault, Kazuhisa Seta and Yuki Hayashi
    • Organizer
      The 15th International Semantic Web Conference
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2016-11-17 – 2016-11-21
  • [Presentation] 意図伝達スキルの向上をねらいとした自己内対話活性化支援システム2016

    • Author(s)
      森夏実,林佑樹,瀬田和久
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会予稿集
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-29 – 2016-08-31
  • [Presentation] 視線情報に着目した思考プロセス分析ツールの開発2016

    • Author(s)
      林佑樹,瀬田和久,池田満
    • Organizer
      第30回人工知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場得
    • Year and Date
      2016-06-06 – 2016-06-09

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi