• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Cultivating cross-cultural understanding skills based on belief conflict resolution approach

Research Project

Project/Area Number 15K12422
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

瀬田 和久  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (50304051)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 京極 真  吉備国際大学, 保健医療福祉学部, 准教授 (50541611)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords信念対立解明アプローチ / 異文化理解力
Outline of Annual Research Achievements

価値感,信念を異とする外国人とのコミュニケーション,異文化理解を対象とした自己内対話の鍛錬プロセスは,研究活動における批判的思考におけるそれと類型性を有することから,研究活動サイクル支援システムと連携させることで,これまで得られた知見の新しい分野への展開可能性について検討した.
研究活動ドメインにおける活動を「メタ認知活動」「認知活動」「行動」に分類する形で体系化し,体系化した概念に信念対立解明アプローチの思想を踏襲する形でこれまで整理した概念を関連付けた.そして,バーバラミントのピラミッド原則に準ずる思考の可視化環境において,信念を揺さぶる問いを研究実施文脈でシステムから出力する機能を実装した.より具体的には,過去の自分の思考を振り返る問い,今考えていることの将来の自分の思考への影響の検討を促すことで,現在・過去の自己の思考を再吟味させる問いの生成機能を備えた.これを約1年にわたり長期運用し有用性を確認した.また,実装したシステムは他大学の複数の研究室において利用してもらい,有用性を確認した.
さらに,歴史学習の文脈においても,ビゴーの風刺画に付与したAOIと風刺画セマンティクス,質問生成オントロジーに基づいて,学習者の思考文脈に追従する形で,歴史的解釈を深める問いを生成する機能を実装した.その結果,信念を揺るがす問いを与えることにより,歴史の学習観の変容が促されることが示唆された.信念を揺るがすためのインタフェースの構成法,これまでに開発した異文化理解促進オントロジーとの連携と概念の類似性分析についての検討が今後の課題である.信念対立解明アプローチの汎用性についても,今後ドメインを広げて検討していきたい.

  • Research Products

    (13 results)

All 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] An LOD Based Semantically Enhanced Open Learning Space Supporting Self-Directed Learning of History2017

    • Author(s)
      Corentin Jouault, Kazuhisa Seta and Yuki Hayashi
    • Journal Title

      IEICE Transactions on Information and Systems

      Volume: E100-D Pages: 2556-2566

    • DOI

      10.1587/transinf.2016EDP7417

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 行間読み取り姿勢の診断と助言生成2017

    • Author(s)
      油谷知岐, 瀬田和久, 林佑樹,池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第80回 先進的学習科学と工学研究会
  • [Presentation] メタ思考プロセス解釈フレームワークに基づく分析支援システムの開発2017

    • Author(s)
      林佑樹, 瀬田和久, 池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第80回 先進的学習科学と工学研究会
  • [Presentation] 因果関係に基づく批判的思考スキルの育成支援に関する考察2017

    • Author(s)
      橋本陽生, 林佑樹, 瀬田和久
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
  • [Presentation] プレゼン設計課題による行間読み取り姿勢の診断法2017

    • Author(s)
      油谷知岐, 瀬田和久, 林佑樹,池田満
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
  • [Presentation] 意図共有スキルの向上を指向した思考整理支援システム2017

    • Author(s)
      森夏実, 林佑樹, 瀬田和久
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
  • [Presentation] 歴史的解釈活動支援に向けた風刺画の教材化2017

    • Author(s)
      室谷大貴, 瀬田和久, 林佑樹
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
  • [Presentation] Accessible Multimodal-interaction Platform for Computer-supported Collaborative Learning System2017

    • Author(s)
      Yuki Hayashi, Aoi Sugimoto, and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      11th International Conference on Ubiquitous Information Management and Communication
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Semantically Enhanced Gaze-aware Historical Cartoons to Encourage Historical Interpretation2017

    • Author(s)
      Daiki Muroya, Yuki Hayashi, and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      25th International Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inquiry-based Support System to Improve Intention Sharing Skills2017

    • Author(s)
      Natsumi Mori, Yuki Hayashi, and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      25th International Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Framework for Building a Thinking Processes Analysis Support System: A Case Study of Belief Conflict Thinking Processes2017

    • Author(s)
      Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta, and Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      25th International Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enhancing Metacognitive Inference Activities Using Eye-movements on One’s Academic Paper,2017

    • Author(s)
      Ryo Ogino, Yuki Hayashi, and Kazuhisa Seta
    • Organizer
      The 10th Workshop on Technology Enhanced Learning by Posing/Solving Problems/Questions in conjunction with 25th International Conference on Computers in Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diagnosing Learning Attitudes of Thinking Between the Lines2017

    • Author(s)
      Tomoki Aburatani, Kazuhisa Seta, Yuki Hayashi and Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      6th Asian Conference on Information System
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi