• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Research-status Report

比較授業分析によるペダゴジカル・コレクトネスの解明と構築

Research Project

Project/Area Number 15K13189
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (30535696)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 水野 正朗  愛知文教大学, 人文学部, 講師 (40738217)
坂本 篤史  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (30632137)
柴田 好章  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
渡部 竜也  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywordsペダゴジー / ペダゴジカル・コレクトネス / 授業の文化的スクリプト / 比較授業分析 / 授業研究 / 授業分析 / 日本 / 海外
Outline of Annual Research Achievements

平成28年度、日本の社会科授業を五人の被験者のレンズ(授業分析者が何を見て、何を見ていないか、また技術的か、意味的か、あるいは学問的か教授学的か)を分析対象としてメタ分析・再解釈を行い、研究の分析枠組を作成した。こうした成果が合理的であったかどうか、そしてこれ以外の授業の分析・評価の基準や論拠にはどういったものが存在するのか、またこうした成果・類型は社会科以外の教科(数学や理科など)にも当てはまるのかといったことを随時検討していきたいと考えている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究を計画通り実施した。

Strategy for Future Research Activity

今までの日本と海外の授業記録と事後の検討会の内容を整理・分類し、授業の特徴を明らかにする。また各国の教員と研究者の目(レンズ)から日本や海外の授業を検討し、彼らのレンズから授業の特徴や文化構造などを分析する。その際には、授業観・学力観、教授学・教授法、教授技術、教師観(心象・価値観)という視点を設定して、議論を焦点化しつつ、授業を多面的に考察する。国内外の学会で成果を発表する。

Causes of Carryover

平成28年度に使用することによって、より研究が進展することが見込.まれます調達方法の工夫などにより、当初計画より経費の節約ができたため。

Expenditure Plan for Carryover Budget

海外参考文献調査。

  • Research Products

    (8 results)

All 2016

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Back to Pedagogy2016

    • Author(s)
      Sarkar アラニMohammad Reza
    • Journal Title

      Hamshahri Online, The online version of the Iranian daily Hamshahri

      Volume: 331545 Pages: 1-5

    • Open Access
  • [Presentation] Research on Teaching and Learning: Approaches, Challenge, and Prospects2016

    • Author(s)
      Sarkar Arani Mohammad Reza
    • Organizer
      14 Annual Conference of Iranian Curriculum Studies Association
    • Place of Presentation
      Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran
    • Year and Date
      2016-08-31 – 2016-08-31
  • [Presentation] Dialogic Teaching and Active Learning across Cultures: Comparing Oral and Literal Teaching Traditions2016

    • Author(s)
      Sarkar Arani Mohammad Reza
    • Organizer
      XVI World Congress of Comparative Education Societies
    • Place of Presentation
      Beijing Normal University, Beijing, China
    • Year and Date
      2016-08-22 – 2016-08-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業分析にみるペダゴジカル・コレクトネスの解明2016

    • Author(s)
      渡部竜也・柴田好章・サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第27回大会プログラム
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-07-02 – 2016-07-03
  • [Book] Looking for Morality and Spirituality in Moral Education, in Hassani, M. (Ed.)An Alternative Approach in Moral Education,(pp.417-427)2016

    • Author(s)
      Sarkar Arani Mohammad Reza
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      Madrese Publisher, Tehran, Iran
  • [Book] Preface, in Japanese Principal as a Leader, By: Ishikawa, Y. , Tranlated by Rezaei, A., (pp.13-16)2016

    • Author(s)
      Sarkar Arani Mohammad Reza
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      Meraat Publisher, Tehran, Iran
  • [Book] Preface, in Naseri, M. and Goldansaz, M. (Ed.) The Desire for Learning: Life and Educational Thoughts of Mohammad Reza Sarkar Arani, (9-13)2016

    • Author(s)
      Sarkar Arani Mohammad Reza
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      Offset Publisher, Tehran, Iran
  • [Funded Workshop] Private Schools in Japan: Potential, Parameters and Prospects2016

    • Place of Presentation
      Islamic Network of Women Scientists, Tehran, Iran
    • Year and Date
      2016-09-01 – 2016-09-01

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi