• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Development of mental state understanding during preschool years and elementary school years

Research Project

Project/Area Number 15K17283
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

溝川 藍  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (50633492)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords幼児期 / 児童期 / 言葉かけ / 保育 / 教育
Outline of Annual Research Achievements

平成30年度は,保育・教育現場における子どもに対する言葉かけの実態を明らかにするために,保育者・教師計127名を対象に質問紙調査を行った。質問紙においては,架空の子どもが成功・失敗を経験した際に,その子どもに対してどのように言葉かけをするかを尋ねた。その際,子どもの特性を操作し,保育者・教師が子どもの特性の個人差を踏まえて言葉かけをいかに変化させているかについて検討した。また,保育者・教師自身のパーソナリティや知能観が,言葉かけにどのように影響しているかについても検討を行った。
その結果,子どもの自尊心の高低によって成功場面での褒め方に違いがあること,子どもの忍耐力の高低によって失敗場面での励まし方に違いがあることが示された。さらに,保育者・教師のパーソナリティ及び知能観と失敗場面での言葉かけの間に関連が認められ,勤勉性が高い者ほど,失敗を指摘する際にプロセスに言及すること(「がんばりが足りなかったね」等),固定的な知能観を持つ者ほど,失敗を指摘する際に人物の側面に言及すること(「あなたにはちょっと難しかったね」等)が明らかになった。さらに,保育・教育の経験年数15年以上のベテラン群は,経験年数7年未満の若手群,経験年数7年以上15年未満の中堅群と比べ,場面に応じたより具体的な言葉かけを行っていることが示された。
なお,本研究課題の中では,失敗場面でのほめ言葉(「すごいね」等)に対する幼児・児童の反応についての検討も行ってきた(平成27年度,28年度)。最終年度の質問紙調査の結果からは,保育者・教師が,実際に失敗場面で「すごいね」という肯定的な言葉かけをしばしば行っていることが明らかになり,これまでの実験的研究で扱ってきた仮想場面の妥当性が示された。

  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Association between children’s theory of mind and responses to insincere praise2018

    • Author(s)
      Mizokawa, A.
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 9:1684 Pages: 1-9

    • DOI

      0.3389/fpsyg.2018.01684

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「日本の発達心理学」の発信:社会的文脈の中の子ども探究2018

    • Author(s)
      溝川 藍
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 29 Pages: 172-180

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 比較文化研究から見る子どもの感情理解の発達2019

    • Author(s)
      溝川 藍
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
  • [Presentation] 家庭の感情環境と社会性の発達2019

    • Author(s)
      溝川 藍
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
  • [Presentation] Elementary school children’s response to teacher praise following failure2018

    • Author(s)
      Mizokawa, A.
    • Organizer
      The 40th annual conference of the International School Psychology Association (ISPA)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi