• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Creating Ibasho for Immigrant Children: Community Engagement and Collaboration in Japan and the United States

Research Project

Project/Area Number 15K17387
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

徳永 智子  慶應義塾大学, 国際センター(三田), 特任講師 (60751287)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords居場所 / 移民 / 協働 / コミュニティ / 教育支援
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、アメリカと日本において、地域コミュニティが移民の子どもに対していかなる教育支援を行い、コミュニティのアクター同士がいかにしてネットワークを形成しているのかを明らかにすることを目的とした。また、アクションリサーチの視点を取り入れ、研究者としての立ち位置や役割を問い直しつつ、実践者との共同研究・実践の可能性も考察した。平成29年度は、日本の学校・NPOと協働し、移民の子ども・若者のエンパワメントと居場所づくりに関わり、コミュニティの人々と共に教育支援のあり方を考察した。具体的には、マイノリティ生徒が多く在籍する高校において、高校・NPO・大学と連携し、言語や文化の交流を行う部活づくりに関わり、多文化が尊重される居場所づくりの可能性と課題を検討した。また、アメリカで蓄積のあるサービス・ラーニングの研究・実践を参考にし、勤務校でサービス・ラーニングの授業を開講し、大学生と共に多文化の居場所づくりに関わった。居場所の固定化や排除の問題がありつつも、実践者とふりかえりを重ね、開かれた居場所づくりを目指して実践の改善を目指した。当該研究の成果は、広く社会に発信すべく、実践者と協働して国内の学会やシンポジウム等で報告した。また、国内学会・国際学会にて、アクションリサーチにおける研究者の立場性や役割について検討した論文を発表した。これまでの研究成果に基づき、移民の子どもの居場所や居場所づくりの重要性について論じた英語による単著をまとめ、Springer社から刊行した。

  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 多文化クラスにおけるチーム・エスノグラフィーの教育実践2017

    • Author(s)
      徳永智子、井本由紀
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 46 Pages: 47-62

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異文化交流の先にあるもの-大学における越境する教育実践-2017

    • Author(s)
      徳永智子
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 27 Pages: 26-31

  • [Journal Article] Multicultural Education in Japan2017

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga
    • Journal Title

      Oxford Research Encyclopedia of Education

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1093/acrefore/9780190264093.013.65

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 多文化の若者によるエンパワメントと居場所づくり-定時制高校におけるクラブ活動の実践-2017

    • Author(s)
      徳永智子、角田仁
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会
  • [Presentation] Becoming “Asian” in America: Consumption Practices among Asian American Girls2017

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
  • [Presentation] 定時制高校における多文化の若者の居場所づくり-高校・大学・NPOの協働によるクラブ活動の実践-2017

    • Author(s)
      徳永智子
    • Organizer
      第24回多文化間精神医学会学術総会
  • [Presentation] “To Find a Better Way to Live a Life in the World”: Co-Constructing Ibasho with Chinese Immigrant Youth in the United States2017

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga
    • Organizer
      Annual Conference of the American Anthropological Association 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Autoethnographic Exploration of Ibasho Project with Chinese Immigrant Youth in the United States2017

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga
    • Organizer
      Annual Conference of Anthropology of Japan in Japan
  • [Book] Learning to Belong in the World: An Ethnography of Asian American Girls2018

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811084782
  • [Book] Growing Up in Multicultural Japan: Diversifying Educational Experiences of Immigrant Students. In Yonezawa, A., Kitamura, Y., Yamamoto, B., & Tokunaga, T. (Eds). Japanese Education in a Global Age: Sociological Reflections and Future Directions2018

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga, Misako Nukaga, Fumiko Takahashi
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer
  • [Book] 「グローバル社会を生きる移民の子どものエンパワメント-アメリカのNPOの取り組みから-」明治学院大学教養教育センター・社会学部編『明治学院大学教養教育センターブックレット2 外国につながる子どもたちと教育-「内なる国際化」に対応した人材の育成-』2017

    • Author(s)
      徳永智子
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      かんよう出版
    • ISBN
      9784906902842
  • [Book] 「越境する『私たち』と教育のフィールドワーク-対話的オートエスノグラフィーの試み-」佐藤慎司・佐伯胖編『かかわることば:参加し対話する教育・研究へのいざない』2017

    • Author(s)
      井本由紀、徳永智子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130530897
  • [Book] Breaking in or Dropping out? Filipina Immigrant Girls Envisioning Alternative Lives in a Globalized World. In Tsuneyoshi, R. (Ed). Globalization and Japanese "Exceptionalism" in Education: Insider's Views into a Changing System2017

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138915350
  • [Book] Co-producing Glocal Knowledge: Possibilities of International Education Courses in Japan. In Selvi, A. & Rudolph, N. (Eds). Conceptual Shifts and Contextualized Practices in Education for Glocal Interaction: Issues and Implications2017

    • Author(s)
      Tomoko Tokunaga
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811064203

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi