2016 Fiscal Year Research-status Report
Project/Area Number |
15K21066
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
大井 京 九州大学, 基幹教育院, 学術研究員 (70579763)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2018-03-31
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Keywords | ジェスチャー / 二言語併用 / 促進効果 |
Outline of Annual Research Achievements |
本年度は,産前産後休業と育児休業を取得による研究中断の期間があったために,実験で実施する予定の各種課題の準備を進めたが,実施計画通りに実験を実施することはできなかった。この産前産後休業と育児休業の取得による遅延のために,本研究は1年間の事業期間延長を願い出ており,すでに1年間の延長を承認されている。そこで,本研究では,平成29年度に以下に示した実験を実施することを予定している。これらの実験を実施することで,ジェスチャーが発話で果たす促進的な機能の詳細とその神経機構について明らかにする予定である。 実験1(日本語-英語の二言語併用者,60名):日本語を母語として,英語を第二言語とする実験参加者を対象に実験を実施し,ジェスチャーによる発話の促進効果を検討する。 実験2(中国語-英語の二言語併用者,60名):実験1とは,第二言語は共通,母語は異なる条件で実施し,実験1と実験2の結果を比較することで,異なる母語の影響を検討する。 実験3(中国語-日本語の二言語併用者,60名):実験2とは,母語は共通,第二言語は異なる条件で実施し,実験2と実験3の結果を比較することで,異なる第二言語の影響を確認する。 実験4(英語-日本語の二言語併用者,60名):実験3と実験4を比較し,さらに実験1と2の結果と比較することで,第二言語が,英語と日本語のいずれにおいても,言語に限定されない効果が確認されるか否かを検証する。
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Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
4: Progress in research has been delayed.
Reason
本年度は,産前産後休業および育児休業を取得し,研究を実施することが困難であった。そのため,本研究課題は1年間の事業期間延長を願い出ており,承認された。
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Strategy for Future Research Activity |
今後は,研究計画に従い,ジェスチャーが発話で果たす促進的な機能の詳細とその神経機構,及び,これらと個人差,自発性,言語差との関連を解明する研究を実施する予定である。
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Causes of Carryover |
産前産後休業と育児休業で研究を中断したため。
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Expenditure Plan for Carryover Budget |
今後は,心理実験と脳活動計測実験の実施によって,これらの実験遂行に必要な実験参加者と実験協力者への謝金,物品費等に使用する予定である。
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Research Products
(10 results)
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[Journal Article] Understand after like, viewer's delight? A fNIRS study of order-effect in combined hedonic and cognitive appraisal of art.2016
Author(s)
Pelowski, M., Oi, M., Liu, T., Meng, S., Saito, G., & Saito, H.
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Journal Title
Acta Psychologica
Volume: 170
Pages: 127-138
DOI
Peer Reviewed / Int'l Joint Research
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[Presentation] Reproducibility of findings from educational big data: A preliminary study2017
Author(s)
Oi, M., Yamada, M., Okubo, F., Shimada, A., & Ogata, H.
Organizer
7th International Learning Analytics and Knowledge (LAK) Conference
Place of Presentation
Vancouver, Canada
Year and Date
2017-03-15 – 2017-03-15
Int'l Joint Research
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[Presentation] M2B System: A digital learning platform for traditional classrooms in university2017
Author(s)
Ogata, H., Taniguchi, Y., Suehiro, D., Shimada, A., Oi, M., Okubo, F., Yamada, M., & Kojima, K.
Organizer
7th International Learning Analytics and Knowledge (LAK) Conference
Place of Presentation
Vancouver, Canada
Year and Date
2017-03-15 – 2017-03-15
Int'l Joint Research
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[Presentation] Finding traces of high and low achievers by analyzing undergraduates’ e-book logs2017
Author(s)
Oi, M., Yamada, M., Okubo, F., Shimada, A., & Ogata, H
Organizer
Cross-LAK2017
Place of Presentation
Vancouver, Canada
Year and Date
2017-03-13 – 2017-03-13
Int'l Joint Research
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[Presentation] Learning analytics in ubiquitous learning environments: Self-regulated learning perspective2016
Author(s)
Yamada, M., Okubo, F., Oi, M., Shimada, A., Kojima, K., & Ogata, H.
Organizer
24th International Conference on Computers in Education
Place of Presentation
Mumbai, India
Year and Date
2016-11-30 – 2016-11-30
Int'l Joint Research
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[Presentation] Brain-to-brain coupling of neural correlates of action and speech memory based deception and its detection: A Near-Infrared Spectroscopy (NIRS) study2016
Author(s)
Saito, G., Gyoba, J., Yamada, R., Itsukushima, Y., Oi, M., Lin, C., & Saito, H.
Organizer
31st International Congress of Psychology
Place of Presentation
Yokohama, Japan
Year and Date
2016-07-28 – 2016-07-28
Int'l Joint Research
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[Presentation] Learning Activity Features of High Performance Students.2016
Author(s)
Okubo, F., Hirokawa, S., Oi, M., Yin, C., Shimada, A., Kojima, K., Yamada, M., & Ogata, H.
Organizer
Cross-LAK2016
Place of Presentation
Edinburgh, United Kingdom
Year and Date
2016-04-25 – 2016-04-25
Int'l Joint Research