• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Development of a Visualization Method for Learning Comprehension by Student's Individual Learning Data

Research Project

Project/Area Number 15K21249
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

森下 孟  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (70642528)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2017-03-31
Keywords学習分析 / 個別学習 / 学習履歴 / データマイニング / ICT活用教育 / 学習支援システム
Outline of Annual Research Achievements

ICTを活用した個に応じた学習活動において,個別学習支援システムに蓄積された学習履歴データを,専門的な知識や技術を要さずに,学校教員が学習者一人ひとりの学習特性を視覚的に把握できるシステムを開発した。試行の結果,学校教員は個々の学習者の学習過程を把握することができるようになったとともに,当該学習集団における正誤の割合や誤答傾向などを確認し,学習者の学習進度や理解状況に応じて適切に学習支援を行うことができるようになった。
①学習履歴データの蓄積手法について,教育実習生のICT活用授業記録の蓄積をもとにその有用性を検討した。具体的には,教育実習生にICT活用授業時における困ったことやトラブルなどを設計したデータセットに基づいて記録・蓄積してもらい,教育実習生の学習状況の分析を試みた。データマイニングを通じて,教育実習時におけるICT活用の主なトラブルの要因を整理し,教育実習生が教育実習のなかで何を学んだのか,また今後の課題について明らかにすることができた。さらに,全天球ビデオカメラを用いた動画データの記録収集・蓄積を試み,テキストベースだけではなく,マルチメディアを活用した二次元的なデータ蓄積手法における有効性も明らかにすることができた。
②学習者の学習特性分析について,教育実習生の教育実習前後におけるICT活用指導力の変化をもとに検討した。ICT活用指導力チェックリストに基づき記録・蓄積されたデータの分析から,教育実習の過程において,「教材研究や指導の準備・評価にICTを活用する能力」と「授業中にICTを活用して指導する能力」の2つの能力に飛躍的な向上があったことを明らかにした。教育実習でのICT活用必修化による学習効果を明らかにすることを通じて,データマイニング技術を利活用することによって学習成果を可視化し学習特性の解析に資することを示唆した。

  • Research Products

    (9 results)

All 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] ネットワーク仮想化と認証システムによる学校無線LAN環境の構築と評価2016

    • Author(s)
      森下孟,倉澤岩雄,鈴木彦文,永井一弥,東原義訓
    • Journal Title

      学術情報処理研究

      Volume: 20 Pages: 48-55

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Developing a System to Report Levels of Understanding from Educational Data2016

    • Author(s)
      Morishita, T. and Higashibara, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of Global Learn 2016

      Volume: - Pages: 310-315

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] What is the Subject for Student Teachers to Use ICT in Education?: Problem Analysis of Teacher Training’s Post-Survey2016

    • Author(s)
      Morishita, T., Fujii, Y., Yatsuka, M. and Higashibara, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Media and Technology 2016

      Volume: - Pages: 968-973

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Practical Effort to Improve ICT Competency by Compulsory ICT Use in Teaching Practice2016

    • Author(s)
      Morishita, T., Fujii, Y., Yatsuka, M. and Higashibara, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2016

      Volume: - Pages: 432-436

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 全天球デジタルビデオカメラを用いた教育実習生の授業記録の試み2016

    • Author(s)
      森下孟
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET16-5 Pages: 37-40

    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 全天球デジタルビデオカメラを用いた教育実習生の授業記録の試み2016

    • Author(s)
      森下孟
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET16-5
    • Place of Presentation
      仁愛女子短期大学(福井県福井市)
    • Year and Date
      2016-12-17
  • [Presentation] A Practical Effort to Improve ICT Competency by Compulsory ICT Use in Teaching Practice2016

    • Author(s)
      Morishita, T., Fujii, Y., Yatsuka, M. and Higashibara, Y.
    • Organizer
      World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2016
    • Place of Presentation
      Washington, DC, United States
    • Year and Date
      2016-11-14 – 2016-11-16
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What is the Subject for Student Teachers to Use ICT in Education?: Problem Analysis of Teacher Training’s Post-Survey2016

    • Author(s)
      Morishita, T., Fujii, Y., Yatsuka, M. and Higashibara, Y.
    • Organizer
      World Conference on Educational Media and Technology 2016
    • Place of Presentation
      Vancouver, BC, Canada
    • Year and Date
      2016-06-27 – 2016-06-30
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a System to Report Levels of Understanding from Educational Data2016

    • Author(s)
      Morishita, T. and Higashibara, Y.
    • Organizer
      Global Learn 2016
    • Place of Presentation
      Limerick, Ireland
    • Year and Date
      2016-04-28 – 2016-04-29
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi