2018 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Audience Development for Museums; Practical Approaches for Capturing and Stabilizing New Audiences (Fostering Joint International Research)
Project/Area Number |
15KK0107
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Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Cultural assets study and museology
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Research Institution | Kyoto National Museum (2018) Tokyo National Museum (2015-2017) |
Principal Investigator |
Sekiya Yasuhiro 独立行政法人国立文化財機構京都国立博物館, 総務課, 専門職員 (80727397)
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Research Collaborator |
Werner-Avidon Maia サンフランシスコ・アジア美術館, 教育部, 評価担当
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Project Period (FY) |
2016 – 2018
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Keywords | 来館者開発 / 鑑賞者開発 / オーディエンス・ディベロプメント / ミュージアム・マネジメント / 博物館経営 / ミュージアム・マーケティング / アート・マネジメント |
Outline of Final Research Achievements |
As a part of collaborative international research project, event participants at Asian Art Museum of San Francisco had been analyzed with exit surveys (474 samples), event surveys (605 samples), an online survey(1,000 samples), and 3 focus group interviews from audience development perspective. The result shows museums events had younger and more diverse audience than general visits. However, younger and diverse audience were not new audience who have never come to the museum but existing audiences. It means that museum events not generate new audience but accelerate visitation of existing audience. These results must be beneficial for creating and stabilizing new audience in museums not only in the USA but also in Japan.
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Free Research Field |
ミュージアム・マネジメント
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ミュージアムの社会的価値の重要性が問われている昨今、新たな層にミュージアムを開く来館者開発は、ミュージアムの役割を幅広い層に広げる意味においても非常に重要な意味を持つ。 我が国のミュージアムにおいてほとんど研究されてこなかった「来館者開発」という分野において、米国を舞台に共同研究という形で事例を提示できたことは、今後の我が国ミュージアムにおける同分野の発展に大きく寄与すると考える。また、海外共同研究により海外の状況を日本に伝えるだけでなく、我が国の状況を海外に発信できたことも大きな意義だといえる。
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