• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Developing Effective Teaching and Learning Methods using an E-Learning Programme for Intercultural Training in a Blended Learning Environment in Japan(Fostering Joint International Research)

Research Project

Project/Area Number 15KK0137
Research InstitutionJin-ai University

Principal Investigator

加藤 優子  仁愛大学, 人間学部, 准教授 (90570614)

Project Period (FY) 2016 – 2019
Keywords異文化トレーニング / 批判的思考教育 / ICT / ブレンディッド教育
Outline of Annual Research Achievements

本国際共同研究の目的は、学生の異文化コミュニケーション活動に必要な実践的知識を育成するために、基課題で開発中の異文化トレーニング学習支援システムと、英国の批判的思考教育を交えたブレンディッド教育方法を探究し、授業モデルを確立することである。
基課題で実施した調査では、実践的知識を育むための批判的思考教育等を本システムに取り入れ、理論的に整備された教育を検討する必要性が示された。そこで、本国際共同研究では、英国で教育学を専門とし、批判的思考教育と本研究を熟知している研究者と共同で、異文化トレーニング学習支援システムと批判的思考教育によるブレンディッド教育方法を考案し、実践的知識を育む授業モデルを確立することを目指した。
本研究を開始した2016年度後半から、本務校の事情により研究時間の確保が著しく困難な状態となった。そのため、全体的な研究計画の立て直しを行った。2017年度は、2016年度前半に英国にて収集した資料と面接調査内容を取りまとめた。2018年度は、研究期間の延長を視野に入れつつ、国際共同研究者とメールによる授業モデル案の検討を継続した。2019年度は、予定通り渡航することができた。英国の研究機関では、共同研究者と定期的に面談し、本研究の内容の精査を進めることができた。同時に、その他の教育学系の研究者らの協力を得て、本課題に関する面接調査を実施することができた。また、同研究機関の別の研究者による招待を受け、本課題に関わる教育学関連の研究発表会に参加した。さらに、本課題の中間発表として、2つの国際学会にて発表を行うことができた。帰国後は、本務校にて授業モデル案の実践的研究を行った。現在は、本実践的研究によって示された修正点を明確にしつつ、本研究の最終成果物を作成中である。

Remarks

(1)~(4):所属機関学生向けに発信した渡英中の報告。
(5):学習支援システム製作に関わる研究協力者による報告。

  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (5 results)

  • [Int'l Joint Research] University of York(英国)2016

    • Year and Date
      2016-08-07 – 2016-09-16 | 2019-03-302019-08-27
    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of York
    • Co-investigator Overseas
      Chris Kyriacou
    • Job Title
      Professor
  • [Journal Article] A Report on International Students’ Views on Japanese Culture: The Preliminary Research on the Development of Learning Content and Effective Teaching Methods for Intercultural Training2020

    • Author(s)
      Yuko Kato
    • Journal Title

      International Journal of Interdisciplinary Social Science Studies

      Volume: 6 Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「異文化教育支援のためのスマートフォンゲームの実装」2019

    • Author(s)
      今井佑輔、黒岩丈介、小高知宏、諏訪いずみ、白井治彦、加藤優子
    • Journal Title

      『福井大学大学院工学研究科研究報告』

      Volume: 67 Pages: 23, 30

    • Open Access
  • [Journal Article] A Report on Students’ Views about Japanese Secondary Education for the Global Age in 1999 and 2019: The Basic Research for Developing Learning Content for the Original E-Learning Programme of Intercultural Training2019

    • Author(s)
      Yuko Kato
    • Journal Title

      The European Conference on Education 2019: Official Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 11, 23

    • Open Access
  • [Journal Article] Global Citizenship: Building Bridges Between Japan and the UK Through Teaching Controversial History2019

    • Author(s)
      Matthew Davies, Yuko Kato
    • Journal Title

      Teaching Citizenship

      Volume: 5 Pages: 54, 55

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Report on Students’ Views about Japanese Secondary Education for the Global Age in 1999 and 2019: The Basic Research for Developing Learning Content for the Original E-Learning Programme of Intercultural Training2019

    • Author(s)
      Yuko Kato
    • Organizer
      The 7th European Conference Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Report on International Students’ Views on Japanese Culture: The Preliminary Research on the Development of Learning Content and Effective Teaching Methods for Intercultural Training2019

    • Author(s)
      Yuko Kato
    • Organizer
      The 9th Academic International Conference on Multidisciplinary Studies and Education
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] (1)「イギリス便り」Vol.1

    • URL

      https://www.jindai.ac.jp/department/human/communication/pickup/003159.html

  • [Remarks] (2)「イギリス便り」Vol.2

    • URL

      https://www.jindai.ac.jp/department/human/communication/pickup/003210.html

  • [Remarks] (3)「イギリス便り」Vol.3

    • URL

      https://www.jindai.ac.jp/department/human/communication/pickup/003248.html

  • [Remarks] (4)「イギリス便り」Vol.4

    • URL

      https://www.jindai.ac.jp/department/human/communication/pickup/003292.html

  • [Remarks] (5)異文化トレーニング学習支援システム

    • URL

      https://weconet.co.jp/work/ibunka_training/

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi