2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of the formative assessment tools for active learning
Project/Area Number |
16H01817
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
Oshima Jun 静岡大学, 情報学部, 教授 (70281722)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
秋田 喜代美 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (00242107)
横山 昌平 東京都立大学, システムデザイン研究科, 准教授 (20443236)
猿渡 俊介 大阪大学, 情報科学研究科, 准教授 (50507811)
西村 雅史 静岡大学, 情報学部, 教授 (60740363)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 知識創造型学習 |
Outline of Final Research Achievements |
The study was aimed at (1) detecting learners' collaborative conversation using the speech recognition technique, (2) developing formative metrics for the knowledge creation based on the network science, and (3) establishing the package of lesson planning based on the formative assessment. Results revealed that using the throat microphone improved the detection accuracy and succeeded in making metrics for the idea improvement in the knowledge constructive jigsaw instruction.
|
Free Research Field |
学習科学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,実際の授業場面において,アクティブラーニングの進展を自動抽出される対話内容から即時的に分析し,授業改善に関する有益なフィードバックを返すことができる技術基盤の構築に貢献した.これによって,これまでの授業研究の展開のスピードを加速させることができる. こうした技術の開発によって,現職教員の授業研究をより科学的に支援できるだけでなく,教員養成系における模擬授業等の授業実践における振り返りをより有益なものとすることができる.
|