• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Development of Reading Skill Test to Diagnose Learners' Basic Language Skills and Cognitive Traits

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H01819
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNational Institute of Informatics

Principal Investigator

Arai Noriko  国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 教授 (40264931)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 影浦 峡  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (00211152)
菅原 真悟  国立情報学研究所, 社会共有知研究センター, 特任研究員 (00745052)
松崎 拓也  東京理科大学, 理学部第一部応用数学科, 教授 (40463872)
犬塚 美輪  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50572880)
尾崎 幸謙  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50574612)
登藤 直弥  筑波大学, 人間系, 助教 (70773711)
藤田 彬  国立情報学研究所, 大学共同利用機関等の部局等, 特任研究員 (20747935)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Keywords読解力 / リーディングスキル / 項目応答理論 / 認知
Outline of Final Research Achievements

In collaboration with Itabashi Ward and Toda City, we proposed training and teaching methods which enhance learners' reading skills (Arai, Inuzuka, Sugawara). Especially in Itabashi Ward, we supported the design of curriculum and lesson plans to acquire the ability to read. We also devised a statistical model to clarify whether or not the examinee chose the wrong option based on misconception by setting appropriate options of the reading skill test.

Free Research Field

情報学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

考案したリーディングスキルテストで測定する汎用的基礎読解力が学力を形作るキーコンピテンシーであることを明らかにしたとともに、汎用的基礎読解力を身に着けるための授業案やカリキュラムを教育委員会や学校と連携して考案し、日本の学力向上に資する研究を行った。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi