2019 Fiscal Year Final Research Report
Development of Digital Humanities using Historical GIS
Project/Area Number |
16H01965
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Human geography
|
Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
Yano Keiji 立命館大学, 文学部, 教授 (30210305)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中谷 友樹 東北大学, 環境科学研究科, 教授 (20298722)
加藤 政洋 立命館大学, 文学部, 教授 (30330484)
河角 直美 (赤石直美) 立命館大学, 文学部, 准教授 (40449525)
桐村 喬 皇學館大学, 文学部, 准教授 (70584077)
塚本 章宏 徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(社会総合科学域), 准教授 (90608712)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | デジタル・ヒューマニティーズ / 歴史GIS / 空間人文学 / 古地図 / 景観復原 / 大英図書館 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research is to build and open a historical GIS-based database centered on the historical city of Kyoto, where enormous geospatial information is accumulated, paying attention to the digital humanities that have been developed in recent years. It is to develop a new interdisciplinary "spatial humanities" by collaborating among researchers such as human geography, literature, history of performing arts, history of art, history of urban planning, and practice the creation of new knowledge by historical GIS. In order to achieve this purpose, mainly in the historical city Kyoto, the research was promoted by setting and relating the following four themes; (1) digitization and construction of GIS of geospatial information, (2) development of spatial analysis method of historical GIS, (3) development of historical GIS sharing method, and (4) promotion of research on digital humanities by historical GIS.
|
Free Research Field |
人文地理
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、主に歴史都市京都を対象とした地理空間情報を蓄積し、それらを活用・配信できるプラットフォームを構築するものである。この公開によって、地理学に限らず、歴史都市京都を対象とした様々な研究分野で活用されることが期待される。近い将来、GISが歴史学をはじめとする人文学において、一般的なツールとして普及することは間違いなく、本研究の成果は、広義のデジタル・ヒューマニティーズ研究の展開を加速させるであろう。さらに、その成果はデジタル地図として発信されるため、インターネットを活用した、初等中等教育での教育コンテンツとしても活用されることが期待さる。
|