2019 Fiscal Year Final Research Report
Improving Teaching Materials through Educational Big Data
Project/Area Number |
16H03078
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
YIN CHENGJIU 神戸大学, 情報基盤センター, 准教授 (20512180)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
熊本 悦子 神戸大学, 情報基盤センター, 教授 (00221383)
魚崎 典子 大阪大学, 国際教育交流センター, 特任准教授(常勤) (00721523)
鳩野 逸生 神戸大学, 情報基盤センター, 教授 (10208548)
廣川 佐千男 九州大学, 情報基盤研究開発センター, 教授 (40126785)
毛利 考佑 東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 助教 (60796001)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 教育ビックデータ / 電子教材配信システム / 教材改善 / データマイニング / システム開発 / 学習分析 / バターン特定 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we have developed a system named DITeL, which collects students’’ learning logs when they reading teaching materials by using DITeL system. Furthermore, with these a large amount of learning logs collected by the DITeL system, we identified patterns for improving teaching materials. Using the identified patterns, we developed two sub-systems to support teachers to improve their teaching materials. The teachers improved their teaching materials with these two sub-systems. We found that these two sub-systems are able to effectively help teachers to improve their teaching materials.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では大量の教材閲覧学習ログを用いて、データマイニングなどの分析手法を適用することで、教材の内容まで立ち入った分析を行った。その分析による教材改善するパターンを特定し、現場と協働することで合理的かつ効率的に教育効果を向上させる。現在、デジタル教材の改善による授業改善と学力向上は重要な課題になっており、本研究で開発したシステムは大学だけではなく、初等・中等教育への利用が期待できる汎用型モデルとなる。
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