• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Comprehensive research on creating learning environment to train instructional design specialists with a strong area of study

Research Project

Project/Area Number 16H03081
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

鈴木 克明  熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (90206467)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平岡 斉士  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (80456772)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Keywordsインストラクショナルデザイン / 教育工学 / 専門家養成ワークショップ
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、教育設計(インストラクショナルデザイン、以下ID)専門家の基礎的なスキル養成に取り組んできた研究を発展させ、対象領域の固有性に対応した応用力をPedagogical Content Knowledge (PCK)の観点から整理し、ID専門家の養成課程に組み込む方策を構築・試行するものである。まず、教育課程の更新が進む医薬系の専門領域を取り上げ、当該領域の教育改善にID専門家として貢献できる人材が持つべき応用力を同定するためにヒアリング調査を実施した。その後、他領域についても同様に構築を進めるため、「ある領域の学びから多くの収穫を得るための8つの問い」を枠組みとして、電気回路・電磁気学、応用物理学、発達心理学・文化心理学等の分野で基礎科目を担当する教員へのヒアリングを実施した。その結果を受けて、本研究の趣旨に即して拡張した上で、再インタビューを実施した。それらの結果から、特定領域に強いID専門家養成研修プログラム(ワークショップ)の基本設計をし、それに基づいてワークショップを試行した。ワークショップは上級ID専門家にふさわしい前提要件を満たした参加者の協力を得て二ヵ年にわたり、事前課題と対面研修と事後課題を含む形で実施し、参加者全員が認定要件を満たす成果をあげた。二年目には一年目の修了者のファシリテータ参加を求め、上級専門職コミュニティ構築を試みた。
IDポータルサイトでの公開としては、これまでの研究成果を生かして「お悩み解決Q&Aサイト(http://suzu-lab.sakura.ne.jp/qa/)」を拡張し、あわせて「ID実
力チェック(教材企画書編)(http://www2.gsis.kumamoto-u.ac.jp/idbs/)を再改訂するとともに「作業支援ツール群」を充実させた。

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ICT を活用した授業デザイン原則の提案 -交流距離理論の足場かけ総量再解釈に基づいて-2021

    • Author(s)
      鈴木克明 , 平岡斉士
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 21 Pages: 143‐165

    • Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した教育設計ー非同期学習の設計を中心として2021

    • Author(s)
      平岡斉士
    • Journal Title

      医療職の能力開発(日本医療教授システム学会論文誌)

      Volume: 29(1) Pages: 12-17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護技術(運動技能)の教授方略におけるデザイン原則の開発2020

    • Author(s)
      豊場沢子, 平岡斉士, 鈴木克明, 都竹茂樹
    • Journal Title

      医療職の能力開発(日本医療教授システム学会論文誌)

      Volume: 7(1) Pages: 12-26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校におけるタブレット端末を活用した授業実践のSAMRモデルを用いた分析2020

    • Author(s)
      三井一希・戸田真志・松葉龍一・鈴木克明
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 37(4) Pages: 348-353

  • [Journal Article] 日本語使用に関する低次段階のリフレクション記録を支援する対話型システム「REFLECTION-BOT」の設計と実装2020

    • Author(s)
      甲斐晶子・松葉龍一・合田美子・和田卓人・鈴木克明
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 37(4) Pages: 330-335

  • [Journal Article] Prescriptive Analysis on Instructional Structure of MOOCs:Toward Attaining Learning Objectives for Diverse Learers2020

    • Author(s)
      Ichimura, Y., Noda, K., Nakano, H., & Suzuki, K.
    • Journal Title

      The Journal of Information and Systems in Education

      Volume: 19(1) Pages: 32-37

  • [Presentation] 看護基礎教育から継続教育につながるゴールド・メソッド(教育企画)2021

    • Author(s)
      岡本華枝, 鈴木克明
    • Organizer
      第13回日本医療教授システム学会総会・学術集会
  • [Presentation] Educational Technology Trends Toward a Super-Smart Society (Society 5.0) in Japan (Special Session 2)2020

    • Author(s)
      Katsuaki Suzuki
    • Organizer
      IEEE TALE2020, An International Conference on Engineering, Technology and Education
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Society 5.0 and Role of Educational Technology in Japan2020

    • Author(s)
      Katsuaki Suzuki
    • Organizer
      2020 Annual Conference of Taiwan Association for Educational Communications and Technology
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Building Cultural Intelligence (CQ) in Japanese Undergraduates: Insights from Formative Learning Assessments in a Blended Environment2020

    • Author(s)
      Peter W Roux, Katsuaki Suzuki, Ryuichi Matsuba, Yoshiko Goda
    • Organizer
      Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2020 Virtual International Convention
  • [Presentation] 大学版上級ID専門家養成講座の参加者による科目担当教員への授業改善提案2020

    • Author(s)
      高橋暁子, 竹岡篤永, 市川尚, 根本淳子, 鈴木克明
    • Organizer
      日本教育メディア学会第27回年次大会
  • [Presentation] Support design for Massive Open Online Course (MOOC) learners: Voices from the freshman MOOC learners2020

    • Author(s)
      Ichimura, Y, Nakano, H, Suzuki, K
    • Organizer
      Proceedings of International Conference for Media in Education 2020 (ICOME 2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese Society 5.0 and Educational Technology Research (Invited Plenary Session)2020

    • Author(s)
      Katsuaki Suzuki
    • Organizer
      25th Technology, Colleges & Community (TCC) online conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ePortfolios for Study Abroad Assessment and Improvement: Monitoring Students’ Use of a Target Skill While Abroad2020

    • Author(s)
      Cutting, M., Goda, Y., & Suzuki, K.
    • Organizer
      Proceedings of International Conference for Media in Education 2020 (ICOME 2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育改善スキル修得オンラインプログラム第二弾「自律学習支援編」の構想2020

    • Author(s)
      鈴木克明・喜多敏博・平岡斉士・長岡千香子・山下藍・張暁紅
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
  • [Presentation] 大学版上級 ID 専門家養成ワークショップの形成的評価:最終課題へのフィードバックコメントの分析2020

    • Author(s)
      高橋暁子・竹岡篤永・市川尚・根本淳子・鈴木 克明
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会
  • [Book] 教育デザイン研究の理論と実践2020

    • Author(s)
      McKenney, Susan, Reeves, Thomas C. , 鈴木, 克明(監訳)
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 学習者中心の教育を実現するためのインストラクショナルデザイン理論とモデル2020

    • Author(s)
      C.M.ライゲルース(編), B.J.ビーティ(編), R.D.マイヤーズ(編), 鈴木, 克明(監訳)
    • Total Pages
      486
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 指導医のための医学教育学:実践と科学の往復2020

    • Author(s)
      錦織宏・三好沙耶佳(編著)柴田喜幸, 鈴木克明(担当:分担執筆, 範囲:インストラクショナル・デザインと構造化の功罪(第17章))
    • Total Pages
      390
    • Publisher
      京都大学出版会
  • [Book] キャリアコンサルタント:その理論と実務2020

    • Author(s)
      鈴木克明, 石田百合子(担当:分担執筆, 範囲:キャリア形成及びキャリアコンサルティングに関する教育並びに普及活動(第16章),474-492)
    • Total Pages
      599
    • Publisher
      日本産業カウンセラー協会
  • [Remarks] IDポータル

    • URL

      https://idportal.gsis.jp/

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi