2018 Fiscal Year Final Research Report
An Empirical Study on Skill Assessment of Workers on Skill Transfer
Project/Area Number |
16H03125
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
Shida Keisuke 慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 准教授 (40365028)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 技能伝承 / 暗黙的知識 / 作業習熟 / 脳活性 / 認知科学 |
Outline of Final Research Achievements |
High skills can be acquired in long-term training. Among the skills are many implicit knowledge. Past study on work learning focused on working time. However, just only working time is difficult to assess for implicit knowledge acquisition. In this study, acquisition of implicit knowledge in the process of work learning is evaluated using functional Near Infrared Spectroscopy (NIRS). As a result, we are able to evaluate the state of implicit knowledge acquisition from the state of the worker's brain activity.
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Free Research Field |
経営工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来研究では、評価すること困難であった暗黙的な知識の獲得に着目し、それを脳の活性状態から評価することを試みた研究である。 この研究成果の応用のひとつに産業界での活用が考えられる。これまでは、作業時間の短縮が作業者の習熟程度を評価する指標であった。しかし、作業時間のみでは、作業のカンコツに相当する暗黙的な知識の獲得程度までは評価することできない。そこに、本研究の成果を応用することで、作業者のカンコツなどの暗黙的な知識の獲得過程を評価し、作業者の熟練度を評価できる可能性がある。
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