• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Development of an Educational Framework based on the Dialogic Language Assessment for Young Learners of Japanese as a Second Language

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H03433
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionAkita International University (2019-2020)
Tokyo University of Foreign Studies (2016-2018)

Principal Investigator

Ito Sukero  国際教養大学, 専門職大学院グローバル・コミュニケーション実践研究科, 教授 (50242227)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 真嶋 潤子  大阪大学, 言語文化研究科(言語社会専攻、日本語・日本文化専攻), 教授 (30273733)
小林 幸江  東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授 (40114798)
櫻井 千穂  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40723250)
菅長 理恵  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50302899)
石井 恵理子  東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (90212810)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Keywords年少者日本語教育 / バイリンガリズム / 言語習得 / 評価 / 対話 / DLA / 外国人児童生徒
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed age- and level- specific Can-Do Descriptors of the Dialogic Language Assessment (DLA) for Young Learners of Japanese as a Second Language developed by MEXT in 2014. The DLA Can-Do descriptors provide examples of what young learners can do during their learning activities in school education at various stages of language- and age- development. In addition, educational practices using the DLA Can-Do descriptors were implemented in several research partner schools, and training for DLA practitioners was conducted.

Free Research Field

日本語教育 第二言語習得 テスティング

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた知見により、外国人児童生徒の言語能力を、年齢に応じた発達段階を踏まえた上でより実態に即した形で把握できることが期待される。すなわち、学校教育現場の教員や支援者が、外国人児童生徒の個別の状況に応じた支援を行う上でのガイドラインとなりうる。外国人児童生徒への教育・支援のあり方が益々重要な課題となる中、その指針を示すことは、学術的のみならず社会的にも意義があると考えられる。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi