2019 Fiscal Year Final Research Report
Updating Five Dimensions of Situation Models During EFL Reading: An Eye-Tracking Study
Project/Area Number |
16H03439
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
USHIRO Yuji 筑波大学, 人文社会系, 教授 (60271722)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
星野 由子 秀明大学, 学校教師学部, 准教授 (80548735)
清水 遥 東北学院大学, 文学部, 准教授 (20646905)
高木 修一 福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (20707773)
名畑目 真吾 共栄大学, 教育学部, 講師 (60756146)
長谷川 佑介 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師 (40758538)
木村 雪乃 獨協大学, 法学部, 専任講師 (40779857)
濱田 彰 日本大学, 生産工学部, 助教 (50779626)
細田 雅也 東京都市大学, 共通教育部, 講師 (00825490)
森 好紳 白鴎大学, 教育学部, 講師 (10824170)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 英語教育 / リーディング / 視線計測 / 文章理解 / 状況モデル / 心理言語学 / 読解指導 / 物語文 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated whether and how Japanese learners of English understand five situational dimensions (protagonist, intentional, causal, temporal, and spatial dimensions) of narrative texts during reading. Four empirical studies using a self-paced reading and an eye-tracking method revealed that learners have little difficulty understanding the intentional, causal, and temporal dimensions during reading. It was also found that understanding the temporal dimension depends on learners’ L2 reading proficiency and that relevant character information needs to be presented and available to learners for the protagonist dimension to be understood. These findings together suggest that Japanese readers of English understand different situational dimensions to different degrees. Implications are given for instructions and research methods for reading in English as a foreign language.
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Free Research Field |
人文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,日本語を母語とする英語学習者の読解プロセスを5つの情報の種類(状況的次元)の観点から,視線計測を用いて検証したことにある。従来の研究では人物の特徴のような単一の情報に関する理解を検証していたが,本研究によって因果関係や時間,空間などの情報を含めてその理解度の違いを示すことで,より体系的に読解プロセスを捉えることに成功した。また,学習者の読解を阻害しない視線計測手法により読解プロセスを検証することの重要性も示した。 社会的意義としては,英語学習者が理解しやすいあるいは苦手とする文章情報の種類を明らかにし,それに応じた英文読解指導や援助の方法を提案したことにある。
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