• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages: Development of J-POSTL Elementary

Research Project

Project/Area Number 16H03459
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

神保 尚武  早稲田大学, 商学学術院, 名誉教授 (60063781)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒井 志延  千葉商科大学, 商経学部, 教授 (30289780)
久村 研  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 名誉教授 (30300007)
山口 高領  立教女学院短期大学, 現代コミュニケーション学科, 専任講師(任期制) (60386555)
清田 洋一  明星大学, 教育学部, 教授 (60513843)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords言語教師のポートフォリオ(J-POSTL) / J-POSTL【小学校英語指導者編】 / J=POSTL【教職課程編】 / J-POSTLの活用 / 行動志向の英語科教育
Outline of Annual Research Achievements

『言語教師のポートフォリオ』(大学英語教育学会教育問題研究会、2014)の英語名は、Japanese Portfolio for Student Teachers of Languagesで、J-POSTLとはその略語である。J-POSTLは、『ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)』(ヨーロッパ評議会、2001)の教育実践ツールの1つとして開発されたEPOSTL(ヨーロッパ言語教育履修生ポートフォリオ)(Newby,et.al)の翻案である。この3年間、J-POSTL【小学校英語指導者編】の開発に取り組んだ。まず、それの自己評価記述文草案を2017年8月に公表した。J-POSTL【小学校英語指導者編】を以後J-POSTLエレメンタリーと略称する。J-POSTLエレメンタリー全国調査(現職小学校教員対象)を2018年11~12月に実施し、集計・分析し、2019年3月にその結果を踏まえ自己評価記述文の難易度レベルを確定した。その内容の詳細は3月10日の言語教育エクスポ(早稲田大学)で公表した。J-POSTLエレメンタリー【教職課程編】の全国調査を2019年1月に実施し、2月に回収した。今後は各大学の取り組み状態(テーマ:教育実習、模擬授業など)の聴き取り調査やフォーマット作りを進める。現職教員J-POSTL活用プロジェクトは教授法、自律学習、異文化理解、評価、教員研修の実践研究チームを2018年4月に立ち上げた。各チームの編集会議を開き、実践例の原稿を2019年の1月にまとめた。全体の調整と修正作業を実施し、前記のエクスポでシンポジウムを開催した。このプロジェクトは実践事例集として2019年度中に大修館から出版する予定である。「主体的・対話的で深い学び」を実現する英語教師のコンピテンスをどう育てるかを核に研究を進めてきたし、さらに深化させていきたい。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (44 results)

All 2019 2018 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 16 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 児童への英語指導・国際交流活動は学生の社会人基礎力をどう養成できたのか2019

    • Author(s)
      米田佐紀子・太田美帆
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.6 No.1 Pages: 34-53

  • [Journal Article] 『ヨーロッパ言語教育履修生ポートフォリオ』(E-POSTL)及び『言語教師のポートフォリオ』(J-POSTL)に関する研究のレビュー:日本における今後の実践と研究への示唆2019

    • Author(s)
      高木亜希子
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.6 No.1 Pages: 54-73

  • [Journal Article] 小学校英語指導者のポートフォリオの開発:教職課程試用版の自己評価記述文の選定と今後の課題2019

    • Author(s)
      久村研、長田恵理、山口高領
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.6 No.1 Pages: 74-93

  • [Journal Article] 学習指導要領の改訂に伴う小学校外国語教材の変化-異文化間能力育成の観点からー2019

    • Author(s)
      中山夏恵、栗原文子
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.6 No.1 Pages: 94-112

  • [Journal Article] 児童の異文化間能力を育む活動事例の提案ー移行期用小学校外国語教材『We Can!』を中心にー2019

    • Author(s)
      中山夏恵、若松里香、成田潤也、土屋佳雅里
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: Vol.6 No.1 Pages: 113-128

  • [Journal Article] 自律学習から世界の問題に繋げるチョコレート・プロジェクト2019

    • Author(s)
      安達理恵、阿部志乃、北野ゆき、諸木宏子
    • Journal Title

      英語教師教育

      Volume: Vol. No.1 Pages: 129-143

  • [Journal Article] Investigating Student Teachers' Reflection on Micro Teaching Using Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages (J-POSTL)2018

    • Author(s)
      Kaori Yoshizumi
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.5 No.2 Pages: 1-21

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trajectory of Learning and Professional Development of an Inexperienced English Teacher: The Teacher's Cognition Based on the Interview Analysis after Lesson Study Meetings2018

    • Author(s)
      Akiko Takagi
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.5 No.2 Pages: 22-49

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Defining foreign Language Education at Elementary School-The Perspective of Teachers' Potential to Create Lessons2018

    • Author(s)
      Junya Narita
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.5 No.2 Pages: 50-69

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Periodic Speaking Tasks and their Evaluation Utilizing J-POSTL2018

    • Author(s)
      Tomohide Warabi
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.5 No.2 Pages: 70-85

  • [Journal Article] Assessing University Student' Attitudes to Error Correction and the Motivational Impact within the L2 Classroom in Japan2018

    • Author(s)
      Alexis A. Kinch
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: Vol.5 No.2 Pages: 86-103

  • [Presentation] J-POSTLエレメンタリー:全国調査結果の概要と今後の課題2019

    • Author(s)
      長田恵理、山口高領、中山夏恵、久村研
    • Organizer
      言語教育エクスポ2019
  • [Presentation] 『ヨーロッパ言語教育履修生ポートフォリオ』(EPOSTL)及び『言語教師のポートフォリオ』に関する研究のレビューー日本における今後の実践と研究への示唆2019

    • Author(s)
      高木亜希子
    • Organizer
      言語教育エクスポ2019
  • [Presentation] こうすればよくなる小学校英語教育2019

    • Author(s)
      長谷川和代、北野ゆき、諸木宏子、若松里香、松延亜紀
    • Organizer
      言語教育エクスポ2019
  • [Presentation] 中高現職英語教員プロジェクトの成果ー自律学習者を育てるJ-POSTLを利用した授業改善の実践事例2019

    • Author(s)
      浅岡千利世、清田洋一、栗原文子、醍醐路子、高木亜希子、久村研
    • Organizer
      言語教育エクスポ2019
  • [Presentation] A View on New Foreign Language Education Using Machine Translation2019

    • Author(s)
      Shien Sakai
    • Organizer
      International Conference March 2019:Educating the Global Citizen: International Perspectives on foreign Language Teaching in the Digital Age
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Global Competence through EFL Teaching: An Insight from Survey Results on J-POSTL Self-assessment descriptors2019

    • Author(s)
      Hisatake Jimbo, Ken Hisamura & Fumiko Kurihara
    • Organizer
      International Conference March 2019: Educating the Global Citizen: International Perspecties on Foreign Language Teaching in the Digital Age
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effectiveness and Challenges of International Project-based Learning at Japanese Primary Schools2019

    • Author(s)
      Rie Adachi
    • Organizer
      Internationa Conference March 2019: Educating the Global Citizen: International Perpectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Promoting the Dissemination of Digital Textbooks in Foreign Language education at Elementary Schools in Japan2019

    • Author(s)
      Kagari Tsuchiya
    • Organizer
      International Conference March 2019: Educating the Global Citizen: International Perspectives on foreign Language Teaching in the Digital Age
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] J-POSTLを活用した英語教員養成2018

    • Author(s)
      清田洋一、吉住香織
    • Organizer
      青山学院英語教育研究センター・JACET関東支部共催講演会
    • Invited
  • [Presentation] A Challenge for CLIL Practice in the Preservice Teacher Education in Japan2018

    • Author(s)
      Eri Osada
    • Organizer
      International Conference on Quality of Bilingual Programs in Higher Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The spread of CLIL in foreign language education in Japan2018

    • Author(s)
      Rie Adachi
    • Organizer
      International Conference on Quality of Bilingual Programs in Higher Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人児童のスピーキングにおけるやり取り能力に関する探索的検討ーオーストラリア人児童とのスカイプ交流実践から2018

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
  • [Presentation] CLILとアクティブラーニングによる外国語教育の可能性2018

    • Author(s)
      安達理恵、他5名
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
  • [Presentation] Japanese Portfolio for Elementary Educators of English: Challenges and Opportunities2018

    • Author(s)
      Ken Hisamura, Hisatake Jimbo & Shien Sakai
    • Organizer
      Asia TEFL 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Problems and Expectations of Spreading CLIL in Japan2018

    • Author(s)
      Rie Adachi & Yoshihiro Nigo
    • Organizer
      Asia TEFL 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese Teachers' Perceptions of Developing Intercultural Competence in the EFL Classroom2018

    • Author(s)
      Fumiko Kurihara
    • Organizer
      Asia TEFL 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Educational Value of Foreign Language Teaching in the Context of Japanese Elementary Education2018

    • Author(s)
      Junya Narita & Shien Sakai
    • Organizer
      Asia TEFL 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語指導者のコア・コンピテンスをめぐってー教職課程調査結果と今後の課題ー2018

    • Author(s)
      山口高領、久村研
    • Organizer
      JACET第11回関東支部大会
  • [Presentation] 文字が示す音の読み方指導の実践-担任、ALT、中学校教員の特徴を生かしてー2018

    • Author(s)
      長田恵理、赤井晴子
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会長崎大会
  • [Presentation] 自己省察ツールJ-POSTLエレメンタリーの課題と展望2018

    • Author(s)
      竹田里香、土屋佳雅里、若松里香
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会長崎大会
  • [Presentation] 小学生に英文字の適切な手書き指導をするために2018

    • Author(s)
      土屋佳雅里、阿部志乃、酒井志延
    • Organizer
      第42回関東甲信越英語教育学会(KATE)栃木研究大会
  • [Presentation] 現職教師が抱く小学校英語の疑問に答える2018

    • Author(s)
      酒井志延、松延亜紀、竹田里香、長谷川和代
    • Organizer
      第42回関東甲信越英語教育学会(KATE)栃木研究大会
  • [Presentation] 小学生からの英語の疑問に答える2018

    • Author(s)
      酒井志延、松延亜紀、安田万里、土屋佳雅里
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
  • [Presentation] 異文化と外国語を繋ぐチョコレート・プロジェクト2018

    • Author(s)
      安達理恵、阿部志乃、北野ゆき、諸木宏子
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
  • [Presentation] 教職課程におけるJ-POSTLを活用したプロジェクトー英語教師教育の質の向上を目指して2018

    • Author(s)
      清田洋一、浅岡千利世、大崎さつき、吉住香織
    • Organizer
      第57回JACET国際大会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「J-POSTLエレメンタリー:『言語教師のポートフォリオ(J-POSTL)』【小学校英語指導者編】の開発―その理念と実践」2018

    • Author(s)
      久村研、長田恵理、成田潤也、阿部志乃、土屋佳雅里
    • Organizer
      第57回JACET国際大会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「Action-oriented teaching and learning English『行動志向の英語科教育の基礎と実践』ーCEFRの学習観と新指導要領を踏まえた英語科教育の提案」2018

    • Author(s)
      神保尚武、栗原文子
    • Organizer
      第57回JACET国際大会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校において育成すべき異文化間能力の検討ー英語指導者対象の意識調査から2018

    • Author(s)
      中山夏恵
    • Organizer
      第57回JACET国際大会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of linguistic and intercultural awareness activity in a Japanese elementary school2018

    • Author(s)
      Rie Adachi & Kagari Tsuchiya
    • Organizer
      JUSTEC 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teachers's Anxiety About English Education as a Required Subjec and Ways to Support Teachers2018

    • Author(s)
      Junya Narita & Shien Sakai
    • Organizer
      JUSTEC 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異文化間能力を促す活動案の提案ー移行期用教材『We Can!』に注目してー2018

    • Author(s)
      中山夏恵、若松里香、成田潤也、土屋佳雅里
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第38回秋季研究大会
  • [Book] 先生のための小学校英語の知恵袋ー現場の『?』に困らないためにー2018

    • Author(s)
      酒井志延、他14名
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      978-4-87424-773-0 C1082
  • [Remarks] JACET教育問題研究会ホームページ

    • URL

      http://www.waseda.jp/assoc-jacetenedu/

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi