• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages: Development of J-POSTL Elementary

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H03459
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Jimbo Hisatake  早稲田大学, 商学学術院, 名誉教授 (60063781)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒井 志延  千葉商科大学, 商経学部, 教授 (30289780)
久村 研  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 名誉教授 (30300007)
山口 高領  立教女学院短期大学, 現代コミュニケーション学科, 専任講師(任期制) (60386555)
清田 洋一  明星大学, 教育学部, 教授 (60513843)
Research Collaborator TAKAGI Akiko  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授
KURIHARA Fumiko  中央大学, 商学部, 教授
NAKAYAMA Natsue  文京大学, 教育学部, 准教授
YOFFE Leonid  早稲田大学, 商学学術院, 准教授
OSADA Eri  國學院大學, 人間開発学部, 准教授
YONEDA Sakiko  玉川大学, 文学部, 教授
ADACHI Rie  愛知大学, 地域政策学部, 准教授
DAIGO Michiko  青山学院大学, 非常勤講師
YOSHIZUMI Kaori  神田外語大学, 准教授
ASAOKA Chitose  獨協大学, 外国語学部, 教授
IMAMURA Hiromi  中部大学, 人間力創成総合教育センター, 教授
OSAKI Satsuki  創価大学, 文学部, 准教授
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords省察ツールとしてのポートフォリオの開発 / 小学校英語指導者のポートフォリオ / 主体的・対話的で深い学び
Outline of Final Research Achievements

European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL, 2007) contains a wide spectrum of knowledge about language learning. We have adapted this document into Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages (J-POSTL, 2014) intended for use by student teaches and middle school teachers. From 2016 we have started drawing up Japanese Portfolio for elementary school teachers of languages (J-POSTL Elementary). We have published the trial version of J-POSTL
Elementary in August, 2018. We also have confirmed the self-evaluation descriptors for elementary school teachers in March, 2019. Now we are preparing the full version of J-POSTL Elementaty. Before its publication, we will conduct a nation-wide survey on the feasibility of selected descriptors.

Free Research Field

英語教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、省察ツールとしてのポートフォリオによって外国語の教育と学習の枠組みを体系化し、「主体的・対話的で深い学び」の実現に貢献することを目的としている。『小学校英語指導者のポートフォリオ』(略称J-POSTLエレメンタリー)の自己評価記述文草案を2017年8月に作成し、2018年8月にはその「教職課程試用版」を発行した。また、2018年11~12月に全国の小学校教員対象に調査を行い、2019年3月に小学校現職教員用の自己評価記述文の難易度レベルを確定した。草案と教職課程試用版は大学英語教育学会教育問題研究会のホームページに掲載している。J-POSTLを利用した活用事例集も作成している。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi