• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Practical Studies on History Education by High School/University Spectrum

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H03463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Historical studies in general
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

KANAI KOTARO  東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授 (40143523)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 茂  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10162950)
篠原 琢  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (20251564)
千葉 敏之  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (20345242)
吉田 ゆり子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50196888)
青山 亨  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90274810)
Research Collaborator Soma Yasuo  
Yonetani Masafumi  
Imai Akio  
Kume Junko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords歴史教育 / 世界史 / 高大連携 / 歴史的思考力 / 大学入試改革
Outline of Final Research Achievements

This research had for its object to analyze the current state of the history education and a problem in high school and look for the reform measure from the angle of the cooperation between high schools and universities. The relation with universities was emphasized, and we paid attention about the entrance examination which estimates the historical thinking and how to utilize outcomes of the latest historical science studies for history education of high schools. We made two types of questionnaire: the student questionnaires and the high school teacher questionnaire to analysis the current state and a problem. We also held a workshop, a seminar and a symposium to make an effort toward talking of a high school teachers and university professors.

Free Research Field

歴史学、米国史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等学校の新学習指導要領による歴史科目の再編と大学入学共通テストの導入によって、高校歴史教育が大きな転換点を迎えることを踏まえ、本研究に先立つ科研費プロジェクト「地域研究に基づく世界史教育の実践的研究」の成果を発展させる形で、歴史的思考力を養う教育方法と成績評価方法について、実践例を提示しつつ問題提起した。各種のアンケート調査や研究会、セミナー、シンポジウムなどを通して、高校教員と大学教員の対話の機会を作り出すことができたことには、大きな社会的意義があったと考える。また、論述問題を中心とする、東京外国語大学前期日程入試「世界史」問題を教材化し、高校教員に好評であった。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi