• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

家族と社会関係資本の相互作用が非認知的能力に与える影響:パネルデータの構築と利用

Research Project

Project/Area Number 16H03628
Research InstitutionSeinan Gakuin University

Principal Investigator

山村 英司  西南学院大学, 経済学部, 教授 (20368971)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords性差 / 女性社会進出 / 教育 / 小学校教師
Outline of Annual Research Achievements

本研究によって構築したパネルデータによって、複数の論文を執筆した。小学生時代の担任教師の性別がその後、生徒が成人した後の価値観に大きな影響を及ぼすことを示した論文を執筆した。(1)の論文は査読付国際学術誌に掲載した。(2)の論文は修正要求が届いており、現在修正中である。
(1)Yamamura, E., Managi, S., Tsutsui, Y. 2019. Male pupils taught by female homeroom teachers show a higher preference for Corporate Social Responsibility in adulthood. Journal of Japanese and International Economies. 54.
(2)Yamamura, Eiji & Powdthavee, Nattavudh, 2019. "The Early Life Influences of Teachers' Genders on Later Life Charitable Giving: Evidence from the Natural Disasters in Japan," IZA Discussion Papers 12528.
本研究の成果は単著の日本語書籍にも収録されている。
山村英司(2020)『義理と人情の経済学』東洋経済新報社

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (3 results)

All 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Warwick Business School(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      Warwick Business School
  • [Journal Article] Male pupils taught by female homeroom teachers show a higher preference for Corporate Social Responsibility in adulthood2019

    • Author(s)
      Yamamura, E., Managi, S., Tsutsui, Y.
    • Journal Title

      Journal of Japanese and International Economies

      Volume: 54 Pages: 1-30

    • DOI

      10.1016/j.jjie.2019.101048

    • Peer Reviewed
  • [Book] 義理と人情の経済学2019

    • Author(s)
      山村 英司
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      東洋経済新報社

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi