• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

新興国市場戦略における「ものづくり」視点と「マーケティング」視点の統合

Research Project

Project/Area Number 16H03666
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

馬場 一  関西大学, 商学部, 准教授 (70351492)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大木 清弘  東京大学, 大学院経済学研究科(経済学部), 講師 (20611073)
金 熙珍  東北大学, 経済学研究科, 准教授 (40634530)
臼井 哲也  日本大学, 法学部, 教授 (60409422)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords新興国市場 / 機能間連携 / ケイパビリティ
Outline of Annual Research Achievements

2019年度は、(1)マーケティング・ケイパビリティと機能間連携、(2)連携における言語の役割、(3)本社と子会社に焦点を当てた連携に関する論文執筆及び学会発表が行われた。本年度は、本研究の最終年度であるため、論文、書籍出版、学会報告によって成果の対外的発信を行った。
マーケティング・ケイパビリティと機能間連携に関しては、書籍『国際マーケティング・ケイパビリティ』の中で、機能間連携におけるマーケティング・ケイパビリティの役割がまとめられた。また、リソース・リポジショニングという新たな側面の検討も行われた。次に、連携における言語の役割に関しては、言語選択の問題と調整メカニズムとしての言語の役割が検討された。そして、本社と子会社に焦点を当てた連携に関しては次の通りである。第1に、本社、本社派遣者、そして、現地従業員の間における工場の成果と意思決定権限が検討された。第2に、子会社の観点からは競争的な現地対応のための戦略が再考された。これらはいずれも、本研究の焦点である機能間連携における全体というよりはむしろ個別の諸側面を深耕したという意義があると考えられる。
これらの研究成果は、Academy of International Business、The EGOS and Organization Studies Kyoto Workshop、EIBA (European International Business Academy) 、EAMSA (Euro-Asia Management Studies Association) 、AIB (Academy of International Business) といった国際学会で報告された。また、国内では多国籍企業学会全国大会及び西部部会において報告された。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Factory performance and decision-making authority between headquarters, expatriates, and local employees in Japanese MNCs in Southeast Asia2020

    • Author(s)
      Oki Kiyohiro
    • Journal Title

      Asian Business & Management

      Volume: 19 Pages: 86~117

    • DOI

      https://doi.org/10.1057/s41291-018-00054-y

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] プラットフォーマーを巡るマーケティング実践への示唆2019

    • Author(s)
      馬場一
    • Journal Title

      世界経済評論

      Volume: 63(4) Pages: 108-115

  • [Presentation] Resource Repositioning as an International Marketing Capability2019

    • Author(s)
      Tetsuya Usui
    • Organizer
      Annual Meeting 2019 in Copenhagen, Academy of International Business
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Organizational change in the ‘abandoned’ workplace: The case of Japanese call centre2019

    • Author(s)
      Hidenori Sato and Kiyohiro Oki
    • Organizer
      The EGOS and Organization Studies Kyoto Workshop
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Revisiting coordination demands of subsidiary strategies: Higher informal mechanisms for competitive local responsiveness2019

    • Author(s)
      Heejin Kim
    • Organizer
      EIBA (European International Business Academy) Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language as coordinating mechanism: How strategic diversity affect language selection in overseas subsidiaries?2019

    • Author(s)
      Heejin Kim & Hiroshi Itagaki
    • Organizer
      EAMSA (Euro-Asia Management Studies Association) Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A right language for differentiated missions: Language choice of Asia-based subsidiaries of Japanese MNCs2019

    • Author(s)
      Heejin Kim & Hiroshi Itagaki
    • Organizer
      AIB (Academy of International Business) Annul Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 論文執筆の方法論: 学会誌投稿論文の質的向上のために2019

    • Author(s)
      馬場一
    • Organizer
      多国籍企業学会西部部会
  • [Presentation] 国際マーケティング・ケイパビリティ研究の開題2019

    • Author(s)
      馬場一
    • Organizer
      第12回多国籍企業学会全国大会
  • [Book] 未来の多国籍企業2020

    • Author(s)
      浅川 和宏、伊田 昌弘、臼井 哲也、内田 康郎、多国籍企業学会
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      文眞堂
    • ISBN
      9784830950605
  • [Book] 国際マーケティング・ケイパビリティ2019

    • Author(s)
      諸上茂登
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      同文舘出版(株)
    • ISBN
      9784495649814

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi