• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Asian Network for Wiring School Reform Study for School as Learning Community

Research Project

Project/Area Number 16H03769
Research InstitutionGakushuin University

Principal Investigator

佐藤 学  学習院大学, 文学部, 教授 (70135424)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords学校改革 / 授業改革 / 学びの共同体 / 授業研究 / 教職専門性の開発
Outline of Annual Research Achievements

本プロジェクト研究において、平成30年度は、春季、夏季、秋季、冬季を通じて、アジア諸国(中国、韓国、台湾、インドネシア)の学びの共同体の改革を訪問調査し、各地において改革を支援する講演活動、シンポジウム、ワークショップを開催した。それらを集約する国際集会として、10月15日と16日、中国福建省の福州師範大学において、第6回学びの共同体国際会議を開催した。この国際大会には世界7か国の教育研究者、教師、教育行政関係者が700名以上参加し、研究代表の提唱する学びの共同体の改革が、アジア諸国において最も期待され、最も有力な改革のヴィジョンと哲学を提供していることが確認され、その研究と実践の交流が促進された。
平成30年度は本プロジェクトの最終年度であったが、この年度において、特に進展が著しかった点は以下の諸点である。① 本プロジェクトの初年度に創設された北京師範大学教師教育研究所の「学びの共同体国際センター」の事業が今年度は大きく拡大し、中国全土の15地域に学びの共同体の学校改革の研究拠点が形成された。それぞれの拠点はすべて順調に機能しており、年間を通じて近隣の学校とのネットワークを形成してきた。② インドネシアにおいて、本プロジェクトの提唱する改革の国際シンポジウムが毎年インドネシア授業研究学会の主催で開催された。③ 本プロジェクトの副次効果であるが、メキシコにおいて研究代表者の学びの共同体の著書が翻訳出版され、9月にメキシコにおいて本テーマによるシンポジウムが二つ、開催された。④ 8月にケープタウンで開催された世界教育学会世界会議において、本テーマによる招待シンポジウムが企画され、本プロジェクトの研究成果を公表した。⑤ 本プロジェクトに参加する若手研究者とともに、Routledge 社から本テーマを主題とする著書を刊行した。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (21 results)

All 2018 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 7 results) Book (4 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      北京師範大学
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      インドネシア教育大学
  • [Int'l Joint Research] チュラロンコン大学(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      チュラロンコン大学
  • [Int'l Joint Research] シンガポール国立教育研究所(シンガポール)

    • Country Name
      SINGAPORE
    • Counterpart Institution
      シンガポール国立教育研究所
  • [Int'l Joint Research] 淡江大学(台湾)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      淡江大学
  • [Journal Article] 従世界的課堂改革思考臺灣的改革現状―以学習共同體爲中心―2018

    • Author(s)
      佐藤 学
    • Journal Title

      国家教育研究院『教科書研究』

      Volume: 11-3 Pages: 91-107

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ローリス・マラグッツィの思想の歴史的意味2018

    • Author(s)
      佐藤 学
    • Journal Title

      発達

      Volume: 156 Pages: 8-13

  • [Presentation] 21世紀型学校教育的創造―社会変化中的教学改革―2018

    • Author(s)
      佐藤学
    • Organizer
      中国山東教育学会
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教育研究におけるデータ基盤の必要性2018

    • Author(s)
      佐藤学
    • Organizer
      日本学術振興会主催シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] The Two Japanese Models: From the “East Asian Model” to “School as Learning Community Mode2018

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Educational Change in Japan 2008-2018 and Its Backdrops: Current Features of Neo-liberalism and Neo-conservatism2018

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      El Colegio Mexico International Conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Equality and Equity in School as Learning Community: A Case Study, Invited Keynote Speech2018

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      Indonesian Association of Lesson Study
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Quality and Equality of Learning in School as Learning Community. Keynote Speech, The 6th International Conference of School as Learing Community2018

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      International Network for School as Learning Community
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] School as Learning Community in Asian Countries: Dissemination and Progress2018

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 学びの共同体の挑戦ー改革の現在ー2018

    • Author(s)
      佐藤 学
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      978-4098401949
  • [Book] 学校を哲学するー佐藤学の学校改革の哲学ー 申智媛訳2018

    • Author(s)
      佐藤学
    • Total Pages
      311
    • Publisher
      Eduniety Korea
    • ISBN
      979-11-85992-93-8
  • [Book] Lesson Study and School as Learning Communities, Tsukui & Murase eds. Chapter 1, Spread and Progress of School as Learning Community in Asia2018

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      978-1138915282
  • [Book] 教師教育改革のグランドデザイン,孫于正訳2018

    • Author(s)
      佐藤 学
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      Eduniety Korea
  • [Remarks] International Platform for SLC

    • URL

      school-lc.com

  • [Remarks] 佐藤学公式ホームページ

    • URL

      manabusato.com

  • [Funded Workshop] The 6th International Conference of School as Learning Community2018

URL: 

Published: 2019-12-27   Modified: 2022-08-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi