• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

A Study on Nikkey Plurilingual speakers in Latin America

Research Project

Project/Area Number 16H05676
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

松田 真希子  金沢大学, 国際機構, 准教授 (10361932)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Daniel Long  首都大学東京, 人文科学研究科, 教授 (00247884)
渡部 倫子  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (30379870)
森 篤嗣  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30407209)
宮崎 幸江  上智大学短期大学部, 英語科, 教授 (60442125)
小林 ミナ  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (70252286)
細川 英雄  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 名誉教授 (80103604)
佐野 香織  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 講師(任期付) (80774398)
久野 マリ子  國學院大學, 文学部, 名誉教授 (90170018)
中井 精一  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (90303198)
福島 青史  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (90823724)
伊澤 明香  大阪経済法科大学, 公私立大学の部局等, 助教 (70846899)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Keywords継承語教育 / 南米日系社会 / 複言語・複文化 / 市民性教育 / バイリンガリズム / ボリビア / パラグアイ / ブラジル
Outline of Annual Research Achievements

2019年度は事業の中間報告として「社会・人・ことばの動態性と統合に関する国際シンポジウム」をブラジルで開催した。そこで、ボリビアとパラグアイの日系人コミュニティでのフィールドワークを基にした複言語状況に関する報告や(ロング2019)、ブラジル富山県人会・アリアンサ移住地等で実施した聞き取り調査をもとにした日系人社会の伝統文化や習慣、言語生活や方言についての調査報告(中井2019)等を行った。これらの調査研究から南米日系人社会において望まれる日本語および日本文化のありかについての検討を進めることができた。
年少者の日本語複言語状況調査については、国際交流基金サンパウロ日本文化センターと共同で調査を進めている。南米日系社会で家庭内での日本語使用がある地域はパラグアイ・ピラポ移住地等ごく一部であり、多くの日系コミュニティの日本語学校は継承語としての日本語教育(JHL)から外国語としての日本語教育(JFL)へと移行している現状がみられた。しかしそのことで、日系人子弟の日本語・日本文化の継承が弱まり、人間教育・市民性教育等日系社会の継承日本語教育のよき伝統も失われている傾向がみられた(渡辺・松田2019)。同時に、継承日本語教育が一定の成功を収めている地域はコミュニティや学校における日本語使用や教育との関連がうかがえた。日本からの帰国生の日本語の維持の状況についても一定の調査を行うことができた(伊澤2019)。今後さらに調査を続け、継承・維持・喪失の要因分析を進める予定である。
当該事業によって、多くの日系人が自身を非正統な日本語使用者と捉え、それがエスニックアイデンティティにも影響を与えていることがわかった。今後は日本語の規範化や境界線を緩和し、継承語話者の言語使用をトランスランゲージングな観点で主体的に評価できるような研究へと展開する予定である。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (26 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 11 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] サンパウロ大学/ブラジリア大学/国際交流基金サンパウロ日本文化センター(ブラジル)

    • Country Name
      BRAZIL
    • Counterpart Institution
      サンパウロ大学/ブラジリア大学/国際交流基金サンパウロ日本文化センター
    • # of Other Institutions
      3
  • [Int'l Joint Research] シドニー工科大学/ニューサウスウエールズ大学(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      シドニー工科大学/ニューサウスウエールズ大学
  • [Int'l Joint Research] 日パ学院(パラグアイ)

    • Country Name
      PARAGUAY
    • Counterpart Institution
      日パ学院
  • [Int'l Joint Research] ボリビア日本人会連合会(ボリビア)

    • Country Name
      BOLIVIA
    • Counterpart Institution
      ボリビア日本人会連合会
  • [Int'l Joint Research] ラウニオン学校(ペルー)

    • Country Name
      PERU
    • Counterpart Institution
      ラウニオン学校
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      2
  • [Journal Article] 複言語・複文化社会における日本語使用者のライティング -サンパウロとブラジリア在住の日系人を例にして-2020

    • Author(s)
      向井裕樹, 松田真希子
    • Journal Title

      金沢大学国際機構紀要

      Volume: 2 Pages: 29 - 44

    • Open Access
  • [Journal Article] 日系コロニア地域における日系ブラジル人の子どもたちの日本語会話力2019

    • Author(s)
      伊澤 明香
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 26 Pages: 53 - 68

    • Open Access
  • [Journal Article] 人間教育としての日本語教育 -ピラール・ド・スール日本語学校の実践-2019

    • Author(s)
      渡辺 久洋・ 松田 真希子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 26 Pages: 27 - 42

    • Open Access
  • [Journal Article] 【特集】移民とことば-ブラジル日系人と日本語教育を例に- 緒言 日本の未来を映すブラジルの日本語教育2019

    • Author(s)
      福島 青史
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 26 Pages: i - v

    • Open Access
  • [Presentation] 南米日系人のコンパラブルな語りにおける言語・非言語使用特性2020

    • Author(s)
      松田 真希子
    • Organizer
      第44回社会言語科学会研究大会
    • Invited
  • [Presentation] What makes them "disable" children? -A case study of Nikkey-Brasilian children diagnosed as "developmentally disabled" in Japan-2020

    • Author(s)
      Makiko MATSUDA
    • Organizer
      JSPS Core-to-Core Program KOBE SEMINAR 2020
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 複数の言語社会を移動するこどもの発達と支援について:ブラジル帰国生を例に2019

    • Author(s)
      松田真希子・中川郷子
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ブラジルのサンパウロ市に移住した沖縄移民一世の言語使用状況とそれに纏わる問題2019

    • Author(s)
      向井裕樹・名嘉真 エドアルド
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ブラジルの高等教育機関における日本語学習者の言語学習ビリーフの多様性2019

    • Author(s)
      阿部 新
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Monolingualism to translanguaging and beyond: Exploring perspectival evolution of what it means to know languages2019

    • Author(s)
      Mitsuyo SAKAMOTO
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Applying translanguaging concepts in language education in Japan: A critical perspective on a recent trend2019

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto & Junko Saruhashi
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 往還するこどものことばと教育 ー すべてがつながり、すべてが「+」になる教育をめざしてー2019

    • Author(s)
      櫻井千穂・宮崎幸江・ 伊澤明香・松田真希子
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ブラジルの「日本語教師」が学びを創りつなげる継承者(ジェネレーター)になる学び-月イチとラウンドテーブルを通してー2019

    • Author(s)
      佐野香織
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会・人・ことばの動態性と統合ー「日本」とのかかわりを中心にー2019

    • Author(s)
      ダニエル・ロング・中井精一・尾辻恵美・岡田浩樹・松田真希子
    • Organizer
      International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「生きたことば」の主体的使い手としてのプロフィシエンシー パネル「多様化する個とプロフィシェンシー研究」2019

    • Author(s)
      松田真希子
    • Organizer
      第一回日本語プロフィシェンシー研究学会国際大会 第12回OPI国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 課題作文「学校紹介」の学年別使用語彙の分析―DLA 「書く」評価参照枠精緻化のために―2019

    • Author(s)
      菅長理恵, 松田真希子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
  • [Presentation] 日本で発達障害を疑われた ブラジル系児童の複言語での能力評価2019

    • Author(s)
      松田 真希子
    • Organizer
      バイリンガル・マルチリンガル(BM)子どもネット研究会
    • Invited
  • [Remarks] JHLコーパス

    • URL

      https://www.matsudamakiko.com/jhl-corpus

  • [Remarks] EJHIB2019

    • URL

      https://ejhib.com/

  • [Funded Workshop] International Conference on Social, Linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)2019

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi