2018 Fiscal Year Final Research Report
A comparative study on the training of educational administration professionals and training :focusing on systems, curriculums and methods
Project/Area Number |
16H05727
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
葛西 耕介 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (00769010)
毎野 正樹 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (10760928)
澤山 郁夫 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 助教 (10806194)
雲尾 周 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30282974)
渡邊 隆信 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (30294268)
加治佐 哲也 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 名誉教授 (40127634)
押田 貴久 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (40573879)
諏訪 英広 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (80300440)
小西 哲也 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (90761578)
堀内 孜 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 非常勤講師 (40115978)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 教育行政専門職 / 教育長 / 人材育成 / 養成 / 研修 / コーホート |
Outline of Final Research Achievements |
This study is based on the training of education administration professionals in Japan and the establishment of a training system, so that the education administration profession in Japan will be based on global standards, major countries (US, UK, Germany, Finland, and China), the system and system for training, the actual conditions of the curriculum and the practice of the teaching method have been clarified, and it has been made the task to obtain knowledge contributing to improvement and reform in Japan. (1) Development of diverse teaching and learning forms and their combinations, (2) formation of cohort awareness by joint education and learning, and (3) financial foundation and support are necessary as suggestions for future education administration professional training programs in Japan It is thought that.
|
Free Research Field |
教育社会学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,新しい教育委員会制度が導入される中で,我が国における教育長等,教育行政専門職の養成,研修システムの構築に向けて,諸外国における教育行政専門職の養成,研修に関するシステム・制度,カリキュラムの実態と教育方法を調査し,我が国の改善,改革に資する知見を得ることを課題として取り組んできた。 調査結果から今後の我が国の教育行政専門職養成プログラムへの示唆としては,①多様な指導・学習形態やその組み合わせの開発,②教育・学習の共同化によるコーホート意識の形成,③財政的な基盤・支援が必要だと考えられる。これらを加味したプログラム開発が求められる。
|