• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Effects of spacing on the acquisition of explicit and tacit vocabulary knowledge

Research Project

Project/Area Number 16H05943
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

中田 達也  関西大学, 外国語学部, 准教授 (00758188)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords外国語教育 / 英語教育 / 第二言語習得 / 語彙習得 / 分散効果 / 明示的知識 / 暗示的知識
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、明示的・暗示的な語彙知識の習得において、集中学習・分散学習が果たす役割を調査することである。語彙学習における分散効果を調査したこれまでの研究は、いずれも明示的語彙知識のみを測定したものであり、集中学習・分散学習が暗示的語彙知識の習得にどのような役割を果たすかは明らかになっていない。以上のような理由から、本研究では集中学習・分散学習が明示的・暗示的語彙知識の習得に果たす役割を調査することで、効果的な語彙学習法を提案することを目的としている。
平成30年度は、以下の3点を行った。第1に、日本人大学生・大学院生66名を対象に、集中学習・分散学習が第二言語における明示的・暗示的な語彙知識の習得において果たす役割に関するデータ収集を行った。具体的には、研究参加者は集中学習条件および分散学習条件という2つの条件で、学習対象語の含まれた複数の英文を読んだ。分析の結果、明示的知識を測定するテストにおいては、分散学習条件の方が集中学習条件よりも有意に高い得点に結び付いたことが示唆された。一方で、暗示的語彙知識を測定するテストにおいては、分散学習条件・集中学習条件の間に統計的に有意な差は見られなかった。
第2に、国際学会Asia TEFLでの口頭発表等、研究課題に関連した口頭発表を3本行った。
第3に、研究課題に関連した単著書籍を1冊、論文を2本、書籍のチャプターを2本執筆した。内1本は査読付き国際誌Studies in Second Language Acquisition (Cambridge University Press)に掲載された。なお、同誌のImpact Factorは2.7であり、この数字はJournal Citation Reportsに登録されている言語学分野の国際ジャーナル181誌中8位である。

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Victoria University of Wellington(ニュージーランド)

    • Country Name
      NEW ZEALAND
    • Counterpart Institution
      Victoria University of Wellington
  • [Journal Article] Effects of massing and spacing on the learning of semantically related and unrelated words2019

    • Author(s)
      Nakata, T., & Suzuki, Y.
    • Journal Title

      Studies in Second Language Acquisition

      Volume: 41 Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1017/S0272263118000219

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning words through flashcards and wordcards2019

    • Author(s)
      Nakata, T.
    • Journal Title

      Routledge handbook of vocabulary studies

      Volume: - Pages: 印刷中

  • [Journal Article] Corrective feedback and the development of L2 vocabulary2019

    • Author(s)
      Kamiya. N., & Nakata, T.
    • Journal Title

      The Cambridge handbook of corrective feedback in language learning and teaching

      Volume: - Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 復習間隔を少しずつ広げていくことは長期的な記憶保持を促進するか? 先行研究の批判的検証2018

    • Author(s)
      中田達也
    • Journal Title

      外国語教育研究(関西大学外国語学部紀要)

      Volume: 19 Pages: 35-54

    • Open Access
  • [Presentation] Effects of blocking and interleaving on second language grammar learning2018

    • Author(s)
      Nakata, T. & Suzuki, Y.
    • Organizer
      Asia TEFL 2018
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How temporal spacing facilitates second language vocabulary learning: Some empirical evidence and directions for future research2018

    • Author(s)
      Nakata, T.
    • Organizer
      外国語教育メディア学会メソドロジー研究部会2018年度第1回研究会.
  • [Presentation] Effects of spacing on contextual vocabulary learning2018

    • Author(s)
      Nakata, T., & Elgort, I.
    • Organizer
      Japan Second Language Acquisition Research Forum 2nd Meeting
  • [Book] 英単語学習の科学2019

    • Author(s)
      中田達也
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      4327452890

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi