2020 Fiscal Year Final Research Report
Comparative Study on the Impact of Global Education Policy Market
Project/Area Number |
16H05960
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
HAYASHI Kampei 信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10726376)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | グローバル教育政策市場 / 教育の輸出 / 大規模国際アセスメント / 比較教育学 / エデュ・ビジネス / リベリア / EDU-Portニッポン |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to analyze the impact on education policy influenced by the change in the usage of international large-scale assessments (ILSAs). Data from ILSAs have become free to use for the public, and education policy has gained more attention with economic interest. This trend leads to the emerging Global Education Policy Market (GEPM). The education industry, universities and research institutions have joined this market, and even nations (governments) have entered as actors, to start "Education Export". This phenomenon of buying and selling education policy overseas, raises questions of the traditional methodology and development process of comparative education. This project clarified the overall condition and structure of GEPM, and proposed which "Education Export" should be examined from an educational perspective.
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Free Research Field |
比較教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
オーストラリア、オランダ、ドイツ、シンガポールの4カ国の政府系教育研究機関で聞き取り調査を行い、経済的にも学力的にも有利な立場にある輸出国が、PISA調査の議決権のない途上国に対して政策ノウハウを譲渡している実態を明らかにした。これにより、「グローバル教育政策市場」が勃興を明証するとともに、輸出国と輸入国の間に不均衡な関係があることを指摘した。また、リベリアにおける教育省業務の一括外注案件(PSL)の分析を通じて、比較教育学の政策移転論の限界を指摘し、経済的動機による転移を分析する枠組みが必要だと提起した。これらの成果を通じて、「教育の輸出」を教育的価値の視点から捉えることの重要性を見出した。
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