• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Research of behavioral and neural mechanism assessments and supporting writing skills acquisition for overcoming the "Writing difficulty"

Research Project

Project/Area Number 16H07200
Research InstitutionShowa Women's University

Principal Investigator

大森 幹真  昭和女子大学, 人間社会学部, 助教 (50779981)

Project Period (FY) 2016-08-26 – 2018-03-31
Keywords書き困難 / 発達・学習・神経基盤 / コンピュータ支援指導
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,定型発達児・発達障がい児・大学生を対象に,書き困難の原因を分析し,個別の書き困難に対応した支援方法を開発・構築し,その支援効果について学習・行動・神経基盤の評価方法を用いて解明することを目的とした。平成29年度の研究実施状況は以下の4点であった。①板書スキル支援研究の実施:発達障がい児5名と定型発達児5名に対して,空間的な位置関係を保持したまま時系列的な刺激提示を行い,それを見つつ手元を見ない連続書字を獲得するかを検討した。その結果,発達障がい児の書字所要時間が減少し,画面注視割合が向上したことを明らかにした。②読み書き間の視線の比較研究:第29回日本発達心理学会でのポスター発表において,発達障がい児と定型発達児各5名が読み書きを行っている際の視線機能を比較した。その結果,発達障がい児群では,有意味文章の方が無意味文章の視写したときに比べて平均注視時間や視線停留回数が多くなっていたことを示した。③支援の再構成と書き介入教材での成果発表:昨年度開発した漢字パーツの継次的な提示と漢字全体の同時提示の学習効果を比較した研究が,The Psychological Recordに採択された。また,学習時における視線機能を発達障がい児と定型発達児各2名で比較・検討したところ,経次的な刺激提示の方が,刺激の同時提示よりも刺激に対する注視時間や注視割合が高くなったことを明らかにし,第35回日本行動分析学会年次大会においてポスター発表を行った。④結果の伝播と展開:学習と視線機能の関係を解明する本研究の成果から,心理学における「注意」機能に着目することとなった。それについて実験心理学の各分野から討議することを第29回日本発達心理学会において,自主シンポジウムで実施した。また、継続していた内容も含め、2年間で関連領域の論文が合計4本採択された。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Kanji writing acquisition through sequential stimulus pairing in Japanese students with writing difficulties2018

    • Author(s)
      Omori Mikimasa、Yamamoto Jun-ichi
    • Journal Title

      The Psychological Record

      Volume: pub-online Pages: 1-12

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1007/s40732-018-0280-5

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sentence reading comprehension by means of training in segment-unit reading for Japanese children with intellectual disabilities2017

    • Author(s)
      Omori Mikimasa、Yamamoto Jun-ichi
    • Journal Title

      Behavior Analysis in Practice

      Volume: 11 Pages: 9~18

    • DOI

      10.1007/s40617-017-0196-6

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Predictive factors of success in neurofeedback training for children with ADHD2017

    • Author(s)
      Okumura Yasuko、Kita Yosuke、Omori Mikimasa、Suzuki Kota、Yasumura Akira、Fukuda Ayako、Inagaki Masumi
    • Journal Title

      Developmental Neurorehabilitation

      Volume: pub-online Pages: 1~10

    • DOI

      10.1080/17518423.2017.1326183

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Applied machine learning method to predict children with ADHD using prefrontal cortex activity: A multicenter study in Japan2017

    • Author(s)
      Yasumura Akira、Omori Mikimasa、Fukuda Ayako、Takahashi Junichi、Yasumura Yukiko、Nakagawa Eiji、Koike Toshihide、Yamashita Yushiro、Miyajima Tasuku、Koeda Tatsuya、Aihara Masao、Tachimori Hisateru、Inagaki Masumi
    • Journal Title

      Journal of Attention Disorders

      Volume: pub-online Pages: 1~9

    • DOI

      https://doi.org/10.1177/1087054717740632

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障がい児における読み書き間での視線機能比較2018

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第29回日本発達心理学会
  • [Presentation] 「注意 」機能をつなぐ :発達・ 学習・認知・ 知覚・神経心理学から見た視覚的な注意の捉え方2018

    • Author(s)
      大森幹真・関根悟・林大輔・安村明・三浦大志
    • Organizer
      第29回日本発達心理学会
  • [Presentation] 訓練中の視線機能が書字獲得に及ぼす影響:刺激ペアリング手続きと系列刺激ペアリング手続きによる学習効果の比較2017

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第35回日本行動分析学会年次大会

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi