2019 Fiscal Year Final Research Report
A design study for daily risk management of river flood risk information
Project/Area Number |
16K00709
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Design science
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Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
SOGABE HARUKA 九州大学, 芸術工学研究院, 准教授 (50437745)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
杉本 美貴 九州大学, 芸術工学研究院, 准教授 (00635047)
森田 昌嗣 九州大学, 未来デザイン学センター, 特任教授 (20243975)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 河川防災 / 防災学習 / 河川水位レベル / 避難行動 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we showed that it is necessary to provide information on the Web as well as to provide an opportunity to access the information as a method to inform the river water level and actions to be taken at each level. I made three different learning tools. From the usage of learning tools, it is necessary to induce a chain of usage as a necessary element for triggering so that many people in the place are interested. In the learning tool experience, being able to see the changes according to the actions I have taken is the trigger for the active use. And being able to share the situation with others leads to encourage others to use it.
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Free Research Field |
デザイン学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究開始後に内閣府から警戒レベルが策定されたことから防災情報の伝え方については様々な検討がされているといえ、河川水位情報を例にWeb 等での情報提供における課題を明確にできたことは防災情報普及時の参考資料になるといえる。一般の人々にとっては重要情報がアクセスしたい情報ではなく、興味関心を持てる情報がアクセスしたい情報であることから情報へのアクセスのしやすさを創出するためのきっかけづくりの必要性ときっかけに盛り込むべき要素を示せたことは、個人の防災意識醸成の手段を検討する際に役立つものと考える。
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