• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Development study on university-high school cooperation teaching materials that enhance understanding of mathematics through visualization and transformation of representation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K00961
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Ohtake Hiromi  京都教育大学, 教育学部, 教授 (70168970)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長谷川 貴之  富山高等専門学校, 一般教養科, 教授 (70553197)
山田 篤史  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273823)
花木 良  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70549162)
河崎 哲嗣  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (00582488)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SHIGEMATSU keiichi  
KOHNO yoshifumi  
NAKATANI akiko  
Research Collaborator OTAKE shinichi  
KASATANI masahiro  
KIDA hideaki  
SAKAI junpei  
TANEMURA atsushi  
TANGO hiroshi  
CHIKUSA toshihiko  
TSUCHIDA naoshi  
TOMITA yoshiko  
NAKAI yasuyuki  
NANGO tsuyoshi  
YOKO yasuhiro  
YOSHII takatoshi  
YOSHIOKA atsushi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords数学教育 / 高大接続教育 / 高大連携教育 / 数学教材開発 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

Generality and versatility are characteristics of mathematics. Therefore, mathematics can be applied to various objects. These generality and versatility, however, make shifts from high school mathematics to university mathematics difficult. To decrease this difficulty, we have focused on visualization of mathematical objects and transformation of representation, and developed university-high school cooperation teaching materials.

Free Research Field

複素解析学、数学教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数学教育において「可視化」は"Visualization"(視覚化)の分野で研究がなされてきた。1980年代終盤から、そうした視覚化のツールとして、動的幾何環境や数式処理システムの教育への応用が提案されたりするなどし、かなり実践的研究に変化した。本研究は、そうしたコンュータ環境下での可視化ツールも研究射程に入るが、より重要なポイントは、特定の数学内容の学習に特化しない、人類が歴史的に数学を創る中で工夫・獲得してきた、汎用的な「可視化・表現変換の手法」、特に、それらを味わうことができるような「教材」の構成を目指したものであることが特徴であり、学術的意義である。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi