• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Re-discussion of the Lesson Designing Processes in Mathematics from the Viewpoint of Instructional Design

Research Project

Project/Area Number 16K00964
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

御園 真史  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60467040)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡辺 雄貴  東京理科大学, 教育支援機構, 准教授 (50570090)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords数学教育 / 算数教育 / 科学教育 / 授業デザイン / インストラクショナル・デザイン / 教師教育 / 授業構成マップ
Outline of Annual Research Achievements

本研究は,インストラクショナル・デザインの知見を基盤として,近年重視されている「主体的・対話的で深い学び」の授業デザインのためのツールとして「授業構成マップ」を提案し,それを用いて授業開発することの効果検証を主要な目的としている.
平成30年度の主要な研究成果として,教員養成課程の学生に対して,「授業構成マップ」の作成法を指導し,その指導が進むにつれ,学生の授業観にどのような変容が現れるのかを学生のふりかえりのレポートからから共起ネットワーク分析により検証し,授業を構造的にとらえていくことに寄与しうることが分かった.これについては平成30年5月に,数学教育の国際会議であるEARCOME8で発表を行った.
さらに,これまで授業構成マップは,紙上で検討することが,主であったが,修正に手間がかかるという課題があった.そこで,授業構成マップを,コンセプトマップツールを利用し,コンピュータ上で作成する試みを行った.この成果は,教師教育の国際会議SITE2019で発表した.最終的には授業構成マップの作成に特化したツールの開発が期待される.

  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Presentation] Creating Lesson Designing Map by Using a Concept Mapping Tool2019

    • Author(s)
      Tadashi Misono; Yuki Watanabe
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Strength of “Lesson Designing Map”: From an Analysis of Descriptions Written by Preservice Teachers Who Learned How to Draw the Map2018

    • Author(s)
      Tadashi Misono; Yuki Watanabe
    • Organizer
      The 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 算数・数学科の学習指導案を評価するためのルーブリックの 開発2018

    • Author(s)
      御園真史・渡辺雄貴
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
  • [Book] Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, pp. 2173-2176.2019

    • Author(s)
      Misono, T. & Watanabe, Y.
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      Association for the Advancement of Computing in Education (AACE)
    • ISBN
      9781939797377
  • [Book] Proceedings of the 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education, Vol.2, pp.134-1392018

    • Author(s)
      Misono, T. & Watanabe, Y.
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      the 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • ISBN
      9789860557848

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi