2018 Fiscal Year Final Research Report
Development of a science study program for understanding plate tectonics aimed at cultivation of human resources promoting a recycling-oriented society
Project/Area Number |
16K00966
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
古賀 信吉 広島大学, 教育学研究科, 教授 (30240873)
竹下 俊治 広島大学, 教育学研究科, 教授 (90236456)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 教材開発 / プレートテクトニクス / 通時的思考 / 堆積過程 / 続成作用 / 火成活動 / 岩石組織 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to improve a student’s system thinking based on understanding of supracrustal circulation of materials, teaching materials on water and rock cycles in nature were explored. High school students and university freshmen were questioned about sedimentation and igneous rocks, which were part of the study content of a junior high school science class. The results of the survey, obtained from a questionnaire, showed that the need to lead a diachronic approach to understand geological phenomena for developing a system thinking in earth science education. Study programs were then developed with the basic objective to develop diachronic thinking. The study program on igneous rocks was then tested in a junior high school science class.
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Free Research Field |
地学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は地学教育の学習内容を,循環型社会を生きる人材の育成と関連づけることを目的とした。現状把握のため,小・中学校の学習内容のうち堆積作用と火成岩に関する事項の理解・定着状況について,高校生と大学1年生を対象に調査した。その結果,知識の定着は一定程度認められるが,個々の知識を関連付けることに課題があることが示唆された。この関連付けに関して,事象を時間軸の上で捉える通時的思考の育成を考慮する必要性が指摘された。このことは,地学教育においてこれまで指摘されてきた時間概念の育成に関して,具体的な学習内容を考察するためのひとつの視点を与える。
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