• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Astronomy education with planetarium and related software in school classes

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K00969
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

Matsumura Masafumi  香川大学, 教育学部, 教授 (50239084)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 恒彦  国立天文台, 天文シミュレーションプロジェクト, 特任専門員 (90413955)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords宇宙ビュアーMitaka / 天文教育 / プラネタリウム
Outline of Final Research Achievements

We have studied astronomy education in classes of schools, with using digital planetarium or planetarium software.
We first investigated programs for school students in several planetariums in Japan. We found that the Suginami Science Center had provided a special method with which students could make sketches of diurnal motion of astronomical objects in sky.
We then studied the effect of using Mitaka, developed by the NAOJ 4D2U project, in classes of the Milky Way galaxy in junior high schools. We found that the students were more interested in the Universe if they used Mitaka.

Free Research Field

天文教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

杉並区立科学教育センターの学習投影では、天体とともに、格子(窓)を投影し、天体の運動を認識しやすくするというオリジナルな工夫があったことを見出した。杉並の方法は、没入的なプラネタリウムのドームでの日周運動の把握に効果的であり、今後のICTを用いた天文教育にも応用できると考えられる。
中学校3年理科で学習する銀河系は、従来、話や静止画のみで行われてきたが、本研究は、国立天文台4D2Uプロジェクトで開発されたMitataを用いることで、銀河系の授業はより有効なものになることを示した。銀河系の学習において、今後、広くMitakaが使われることが期待される。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi