• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Construction of placement test system for high school/university connection in information the field

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K00973
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo International University

Principal Investigator

KAWAMURA KAZUKI  東京国際大学, 商学部, 教授 (20224850)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立田 ルミ  獨協大学, 経済学部, 非常勤講師 (10049637)
喜多 一  京都大学, 国際高等教育院, 教授 (20195241)
Research Collaborator INAGAKI tomohiro  
TAKAHASI naoko  
IWANE noriyuki  
OKABE sigetou  
KOMAYA shouiti  
TATUMI takeo  
TOKUNO jyunko  
NAKANISI mitio  
FUSE izumi  
HORIE ikumi  
WADA ben  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords一般情報教育 / プレースメントテスト / 高大接続
Outline of Final Research Achievements

We constructed the Information Placement Test System at universities as part of high school/university connection, and conducted a demonstration experiment.By this, we were able to grasp the acquisition situation of knowledge and skills about the information which had been learned to high school.And it became possible to use it more effectively for the operation of general information education in each university. For example, class formation by ability, selection of student assistant, credit accreditation, curriculum modification etc.
Also, by conducting the Information Placement Test every year from now on, We will be able to grasp the situation of new students by year. In particular, The school's course of study, which will be revised after 2020, will also clarify what changes will appear.

Free Research Field

情報教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

各大学において,新入生が情報に関する知識やスキルをどの程度習得してきているのかが判定できれば,それぞれのレベルに合わせた一般情報教育を実施することができるようになる。具体的には,能力レベルクラス編成を実施したり,優秀な学生をスチューデントアシスタントとして選抜したり,単位認定を行うことが可能になる。これらによって,完全習得学習を目指す一般情報教育を展開することもできるようになる。なお,本研究は情報処理学会一般情報教育委員会も関与しており,学会として大学一般情報教育のあり方について提言することにもなり,学術的な基盤を明らかにすることができる。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi