2019 Fiscal Year Final Research Report
Practice of Engineering Design Education and Regional Cooperation Education Through Programming Education
Project/Area Number |
16K00987
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | National Institute of Technology, Toyota College |
Principal Investigator |
INAGAKI Hiroshi 豊田工業高等専門学校, 情報工学科, 教授 (40213110)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | プログラミング教育 / 社会連携教育 / エンジニアリングデザイン教育 / 教育支援システム / 科学教育 / リカレント教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In the practical case of engineering design education, developing an ability of engineering design for KOSEN students majoring computer engineering was planned through the experiments of seeking a solution using ICT and implementing the solution as a computer system. Furthermore, in the practical case of regional cooperation education, several new science programs for kids were held, and several new night classes for company engineers were held in order to promote the introduction of IoT at manufacturing floors.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
IoTとよばれる技術革新が始まり,身の回りのあらゆる製品がインターネットにつながろうとしている。このIoT時代にあっては,工業製品と情報通信技術は切り離せないものとなり,情報機器の動作を知る「プログラミング教育」が,すべての「ものづくり技術者」に必要となってくる。このことと,国際標準の技術者教育において必須である「エンジニアリングデザイン教育」を結び付け,IoT 時代に適した課題解決型の技術者教育プログラムを構築した。さらに,この取り組みを地域社会に広げるため,自治体・産業界との連携を推し進めた。
|